Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

FILHARMONICY KRAKOWSCY KAMERALNIE

Muzyka Koncert

29 czerwca 2021, godz. 19:00

sala im. Romana Sichrawy, MCK SOKÓŁ

Wstęp: 5 zł, 1 zł *
Dodatkowe informacje:
* dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych (na podstawie legitymacji).

Obecnie brak wolnych miejsc.
Tym razem, w ramach cyklu FILHARMONIA W SOKOLE, zapraszamy na koncert na żywo z udziałem publiczności, który odbędzie się we wtorek 29 czerwca w sali im. Romana Sichrawy w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ. W programie same przeboje: fragmenty z Arlezjanki Bizeta, Pawana na śmierć infantki Ravela, Agnus Dei Pendereckiego czy aria Nessun dorma Turandot Pucciniego.

Wykonawcy

Bernarda Grembowiec – sopran

wiolonczeliści Filharmonii Krakowskiej:
Franciszek Pall
Michał Dąbek
Agata Sanchez Martos
Andrzej Bosak
Janusz Leśniak
Magdalena Zubrzycka
Joanna Łuciuk-Kalinowska
Alicja Gach
Marta Nagawiecka

Program

Georges BIZET (1838–1875)
Preludium z suity Arlezjanka (1872)
Prelude from L’Arlésienne Suite

Hector VILLA-LOBOS (1887–1959)
Bachianas Brasileiras nr 5 na sopran i zespół wiolonczel (1938/1945)
Bachianas Brasileiras No. 5 for soprano and cello ensemble

Ária (Cantilena), słowa Ruth V. Corrêa
Dança (Martelo), słowa Manuel Bandeira

Francesco GEMINIANI (1687–1762)
Concerto grosso La Follia op. 5 nr 12 (1729)

Benedetto MARCELLO (1686–1739) / Johann Sebastian BACH (1685–1750)
Adagio

Siergiej RACHMANINOW (1873–1943)
Wokaliza op. 34 nr 14 (1912)
Vocalise, Op. 34 No. 14

Krzysztof PENDERECKI (1933–2020)
Agnus Dei (2007)

Maurice RAVEL (1875–1937)
Pavane pour une infante défunte (1899)
Pavane for a Dead Princess

Giacomo PUCCINI (1858–1924)
Aria Nessun dorma z opery Turandot (1924)
Aria Nessun dorma from the opera Turandot

Bernarda GREMBOWIEC

Kobieta w czerwonej sukni trzymająca w ręku różę oraz nuty na tle muzyków w filharmonii
Edukację muzyczną rozpoczęła w Studium Wokalno-Baletowym przy Operetce Śląskiej w Gliwicach w klasie śpiewu Alicji Maksymowicz. Równocześnie występowała na scenie Operetki Śląskiej. Ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Wojciecha Jana Śmietany i Jacka Ozimkowskiego. Doskonaliła swoje umiejętności, uczestnicząc w wielu warsztatach wokalnych, prowadzonych m.in. przez Annę Reynolds, Christiana Elsnera, Paula Eswooda, Ryszarda Karczykowskiego, Dariusza Grabowskiego.

Śpiewała m.in. w Kantacie o kawie J.S. Bacha (Lieschen), w adaptacji Czarodziejskiego fletu W.A. Mozarta jako spektaklu dla dzieci i młodzieży pod dyr. Tomasza Chmiela (Pamina), operze The Fairy Queen H. Purcella pod dyrekcją Paula Eswooda. Od 2001 roku na stałe związana jest z Chórem Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie jako artystka -wokalistka. Posiada zróżnicowany repertuar pieśniowy, oratoryjno-kantatowy, operowy i operetkowy. W Filharmonii Krakowskiej zadebiutowała w 2002 r. na scenie kameralnej cyklem pieśni Frauenlieben und Leben R. Schumana i ariami W.A. Mozarta, z pianistą Mirosławem Herbowskim. W 2003 roku wystąpiła w Koncercie Muzyki Operowej z towarzyszeniem chóru i orkiestry Filharmonii (dyr. Tomasz Bugaj).

Na uwagę zasługuje udział artystki w koncercie oratoryjnym z muzyką E. Griega Peer Gynt pod dyrekcją Michała Dworzyńskiego, w wykonaniach Fantazji c-moll Beethovena w ramach XVII Wielkanocnego Festiwalu L. van Beethovena, Mszy „Koronacyjnej” Mozarta (dyr. T. Chmiel), Missa brevis Zoltána Kodálya (dyr. Jacek Mentel), koncercie Mozart con amore (z towarzyszeniem Bogumiły Gizbert-Studnickiej), Cracovia Sacra, XVIII Letnim Festiwalu Muzycznym w Kalwarii Zebrzydowskiej, koncercie operowym na Rynku w Sandomierzu (2017), w wykonaniu estradowym Carmen Bizeta, w roli Frasquity (dyr. M. Dworzyński), w Koncercie Noworocznym 2015/2016 (dyr. Gian Luigi Zampieri), cyklu koncertów letnich w 2016 w Sali Złotej Filharmonii, koncercie pieśni patriotycznych (2017) z towarzyszeniem chóru i orkiestry Filharmonii Krakowskiej, Requiem Mozarta w 2018 roku w kościele św. Stanisława Kostki, a w 2019 w kościele św. Anny w Krakowie, koncercie z cyklu Musica – Ars Amanda pt. Wiwat Moniuszko! (2019, aria Halki z opery Halka), Koncercie Kolęd z chórem Filharmonii pod dyr. Teresy Majki-Pacanek (2020), wykonaniu Symfonii Dantejskiej F. Liszta na koncercie oratoryjnym pod batutą Muhaia Tanga (2020).

WIOLONCZELIŚCI FILHARMONII KRAKOWSKIEJ

fot. Klaudyna Schubert
W zdecydowanej większości są absolwentami Akademii Muzycznej w Krakowie. Franciszek Pall i Agata Sanchez-Martos ukończyli studia w klasie wiolonczeli Witolda Hermana, Joanna Łuciuk-Kalinowska – Józefa Mikulskiego, Andrzej Bosak i Janusz Leśniak – Henryka Zarzyckiego, Magdalena Zubrzycka – Zdzisława Łapińskiego, Marta Nagawiecka – Jana Kalinowskiego, Michał Dąbek – Adama Klocka. Alicja Gach ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach, gdzie studiowała pod kierunkiem Pawła Głombika. Każdy z muzyków doskonalił swoje umiejętności na licznych kursach, pracując pod kierunkiem takich mistrzów, jak Alexander Gebert, Jeroen Reuling, Klaus Storck, Adalbert Skocic, Paweł Głombik, Stanisław Firlej, Andrzej Orkisz, Rafał Kwiatkowski, Nathaniel Rosen, Christoph Coin, Krzysztof Jabłoński, Paolo Pandolfo, Petr Wagner, Bruno Cocset, Christoph Urbanetz, Claus Reichardt, Peter Buck, Cătălin Ilea, Stanisław Firlej, Maria Szwajger-Kułakowska, Marek Moś, Michael Flaksman, Kazimierz Michalik, Miloš Sádlo, Ivan Monighetti.

Muzycy, oprócz pracy w orkiestrze Filharmonii Krakowskiej, współpracowali bądź współpracują z innymi zespołami: Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej – Michał Dąbek, Marta Nagawiecka i Alicja Gach, Sinfoniettą Cracovia – Franciszek Pall i Alicja Gach, Tarnowską oraz Przemyską Orkiestrą Kameralną – Marta Nagawiecka i Franciszek Pall, Kameratą Krakowską – Agata Sanchez-Martos i Magdalena Zubrzycka. Alicja Gach występuje również z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO, Bielską Orkiestrą Festiwalową, Śląską, Radomską i Krakowską Operą Kameralną, orkiestrą Sempre Con Passione, Orkiestrą Straussowską Obligato, Agata Sanchez-Martos natomiast z Capellą Cracoviensis oraz Polską Filharmonią Kameralną Wojciecha Rajskiego. Joanna Łuciuk-Kalinowska i Magdalena Zubrzycka występowały w Orkiestrze Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, Magdalena Zubrzycka również w Longwood Symphony Orchestra w Bostonie oraz orkiestrze Opery Krakowskiej. Janusz Leśniak i Andrzej Bosak, chociaż nierzadko angażowani przez rozmaite zespoły, nie tylko krakowskie, pozostali wierni zespołowi krakowskiej Filharmonii, z którym związali swoje życie zawodowe, biorąc udział w koncertach, nagrywając płyty i odbywając liczne tournée po całej Europie, a także Japonii, Korei i Stanach Zjednoczonych.

Wielokrotnie występowali na prestiżowych festiwalach muzycznych, zarówno krajowych, jak i zagranicznych, takich jak Warszawska Jesień, Biecz Music Summer, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, Muzyka w Starym Krakowie, Krakowska Jesień Muzyczna, Emanacje, Międzynarodowy Festiwal im. K. Pendereckiego, Krakowska Wiosna Wiolonczelowa, Maggio Musicale Fiorentino, Festiwal Flandryjski w Belgii, Festiwal Ateński, Festival Estival de Paris, Festival de musique de La Chaise Dieu we Francji, Festival Europäischer Musik w Niemczech, Ravello Festival we Włoszech, Wexford Festival Opera w Irlandii oraz Wratislavia Cantans.

Mają w swoim dorobku liczne nagrania płytowe: Agata Sanchez-Martos brała udział w nagraniu 7 albumów, głównie z muzyką kameralną, płyty dla wytwórni DUX zarejestrowali Michał Dąbek, Marta Nagawiecka, Alicja Gach, Franciszek Pall, Joanna Łuciuk-Kalinowska, płytę La Boheme. Suita Krakowska – Magdalena Zubrzycka. Marta Nagawiecka, Magdalena Zubrzycka i Andrzej Bosak, który wielokrotnie występował jako instrumentalista w krakowskich teatrach, a także dokonał wielu nagrań we współpracy z zespołami i artystami nieklasycznymi, często brali też udział w nagraniach muzyki teatralnej i filmowej. Joanna Łuciuk-Kalinowska, córka znanego kompozytora Juliusza Łuciuka, niejednokrotnie brała udział w wykonaniach i prawykonaniach utworów swojego ojca, m.in. cyklu wariacji na wiolonczelę i fortepian, napisanego specjalnie dla niej.

Część muzyków nie poprzestała na graniu na współczesnej wiolonczeli, szukając inspiracji artystycznej w muzyce dawnej. Agata Sanchez-Martos ukończyła studia w zakresie gry na violi da gamba, pracując pod kierunkiem Reinera Zipperlinga, Christopha Urbanetza i Mateusza Kowalskiego, a Marta Nagawiecka studiowała grę na wiolonczeli barokowej w klasie Teresy Kamińskiej. Franciszek Pall, Marta Nagawiecka, Alicja Gach, łączą działalność artystyczną z pracą pedagogiczną, chociaż każdy z wiolonczelistów zetknął się w swojej karierze z dydaktyką.

Jako członkowie Orkiestry Filharmonii Krakowskiej wykonali niezliczoną ilość utworów symfonicznych, wliczając w to pozycje najbardziej spektakularne i wymagające, takie jak symfonie Beethovena, Brahmsa, Mahlera, Brucknera, poematy symfoniczne R. Straussa czy Requiem Verdiego. Ale wszyscy członkowie grupy wiolonczel chętnie zajmują się kameralistyką, doskonaląc w ten sposób swoje umiejętności, ale też czerpiąc z takiego muzykowania radość i satysfakcję. Szczególnie aktywni na tym polu są: Michał Dąbek, grający w zespołach Conash Trio, Palabra de Musica Fuerte, Ara Ensemble, Cellostrada, Malawski String Quartet, Franciszek Pall (m.in. Kwartet Smyczkowy Filharmoników Krakowskich), Agata Sanchez-Martos (kwartety Amar Corde i Archi), Alicja Gach (Silesian Piano Trio, Żeleński String Quartet), Joanna Łuciuk-Kalinowska (Kwartet Jagielloński), Magdalena Zubrzycka (trio i kwartet fortepianowy, współpraca z Bester Quartet).

I właśnie ze wspólnego wszystkim zamiłowania do kameralistyki zrodził się pomysł na ten koncert, tym bardziej, że wiolonczela jest instrumentem o ogromnych możliwościach brzmieniowych i ekspresyjnych, a zespół złożony z tych właśnie instrumentów może z powodzeniem wykonywać zróżnicowany i ciekawy repertuar.

Kalendarium wydarzeń

Mały chłopiec w ciemnym pomieszczeniu trzymający zapaloną świeczkę
Kino Seans filmowy

Spacer z Aniołami

29 czerwca 2021, godz. 19:00

Kino SOKÓŁ

Organy kościelne
Muzyka Koncert

BACH I SPADKOBIERCY

1 lipca 2021, godz. 19:00

Bazylika św. Małgorzaty w Nowym Sączu