Synteza Sztuk
10 maja 2024, godz. 18:00
sala im. L. Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
Leszek Skrla
Należy dziś do czołówki polskich śpiewaków dysponujących głosem barytonowym. Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie kształcił się pod kierunkiem Andrzeja Koseckiego i prof. Piotra Kusiewicza.
W 1987 roku został wyróżniony na XXII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. A. Dworzaka w Karlovych Varach. Jest również laureatem wyróżnienia na Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu w 1988 roku. Debiutował na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku w roli Figara w „Cyruliku sewilskim” G. Rossiniego. Od sezonu 1988/89 jest solistą Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Występuje bardzo często jako solista koncertów oratoryjnych w kraju i za granicą. Uczestniczył w festiwalach muzycznych: Warszawska Jesień, Vratislavia Cantans, Musica Polonia Nova. Viva il Canto oraz wielokrotnie w Bydgoskim Festiwalu Operowym. W swoim dorobku artystycznym posiada ponad 50 partii operowych, głównie tych pierwszoplanowych.
Paweł Skałuba
Tenor. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. Piotra Kusiewicza.
Jest laureatem I wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu w 1991 roku. Debiutował w 1996 roku jako Ernesto w operze G. Donizettiego „Don Pasquale” na scenie Opery Bałtyckiej. W 1993 roku, jako jedyny Polak i najmłodszy uczestnik, został finalistą I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Placido Domingo w Paryżu. W 1997 roku, z okazji obchodów 1000-lecia Miasta Gdańska, wystąpił w Watykanie w Bazylice Świętego Piotra, biorąc udział w koncercie pod dyrekcją Jerzego Katlewicza w obecności papieża Jana Pawła II. Wiele koncertuje i nagrywa. Za dotychczasowe osiągniecia otrzymał nagrodę̨ Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Był stypendystą firmy Yamaha. W roku 2000 był nominowany do prestiżowej nagrody polskiego przemysłu fonograficznego FRYDERYK za płytę̨ z nagraniami kanonów Stanisława Moniuszki.
Joanna Kędzior
Sopranistka. Studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Izabeli Kłosińskiej (II stopnień) oraz w poznańskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Wojciecha Maciejowskiego (I stopień).
W latach 2016/18 związana była z Akademią Operową Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Laureatka konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych takich jak: 9th Veronica Dunne International Singing Competition w Dublinie (2. miejsce oraz nagroda specjalna), 57th Tenor Viñas International Competition (finalistka), V Konkurs Wokalny im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków w Częstochowie (3. miejsce i nagroda specjalna), XXIII Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Śpiewaków Operowych „Riccardo Zandonai” w Trydencie (nagroda specjalna), Konkurs Wokalny im. Rudolfa Petráka na Słowacji (1. miejsce i nagroda specjalna), I Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria” w Katowicach (2. miejsce).
Uczestniczyła w licznych kursach mistrzowskich i uczyła się m.in. u: Matthiasa Rextrotha, Eytana Pessena, Matjaža Robavsa, Mietty Sighele, Helmuta Deutscha, Paula Plummera, Hedwig Fassbender, Tobiasa Trunigera, Brendy Hurley, Olgi Pasiecznik, Jolanty Żmurko.
Katarzyna Marczewska
Polska sopranistka młodego pokolenia. Profesjonalną edukację muzyczną rozpoczęła uczęszczając równolegle do dwóch szkół – liceum i Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Płocku na Wydziale Wokalnym. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu solowego. Podczas studiów otrzymała stypendium Rektora dla najlepszych studentów. Ukończyła również Studium Pedagogiczne w AM. Była stypendystką programu Erasmus+.
Odbyła staż we Włoszech, w Lecce, gdzie pełniła funkcję asystentki profesor w klasie śpiewu w Conservatorio di Musica im. Tito Schipy. Swój głos doskonaliła także podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez: Charlotte Lehmann, Olgę Pasiecznik, Brunę Baglioni, Kaludi Kaludova. W Alma Mater rozwijała się również w kierunku aktorskim, a jej pedagogami byli aktorzy: Dorota Kolak, Marta Jankowska, Cezary Morawski, Dariusz Szymaniak.
Rafał Kuźma
Tenor urodzony w Nowym Sączu. To właśnie tu, w swoim rodzinnym mieście, ukończył szkołę muzyczną im. Fryderyka Chopina I i II stopnia. Brał udział w szkoleniach MasterClass u takich znakomitości świata muzyki jak: Mariusz Kwiecień, Jolanta Janucik. Uczestniczył w licznych projektach muzycznych w Operze Krakowskiej. W grudniu 2022 roku koordynował pracę muzyków w projekcie PORTA DEL PARADISO – Małopolski Festiwal Sztuki. Obecnie jest studentem Akademii Sztuki w Szczecinie w klasie śpiewu Pawła Skałuby.Jest laureatem także licznych nagród. Współpracuje z ASSM od 2022 roku, koncertując oraz angażując się w liczne projekty muzyczne. Występował na scenie muzycznej obok takich sław jak: Anna Fabrello, Leszek Skrla, Maciej Gański, Paweł Skałuba, Joanna Nawrot. W swoim repertuarze ma arie operowe, doskonale czuje się również w musicalu oraz w operetce, wykonuje także pieśni znakomitych kompozytorów.
Wiktoria Rudnicka
Mezzosopran liryczny. Studentka specjalności śpiew solowy na Wydziale Wokalno-Aktorskim, w klasie dr hab. Alicji Rumianowskiej w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.Debiutowała w głównej roli Dziecka w operze „L'enfant et les srotilèges” M. Ravela na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku. Wcielała się również w rolę Mrs. Nolan w operze „The Medium” G.C. Menottiego w Teatrze Niedużym w Sopocie oraz wystąpiła na Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju w tym samym dziele. Brała udział w w operowej superprodukcji „Latający Holender” R. Wagnera podczas Baltic Opera Festival Współpracuje z zespołem muzyki dawnej Cappella Gedanensis oraz chórem Opery Bałtyckiej. Od 2024 roku współpracuje z ASSM, gdzie szkoli się u boku znakomitych solistów.
Maciej Mielewczyk
Baryton. Podczas nauki w OSM II stopnia zdobył pierwsze doświadczenie na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku, śpiewając solo na koncertach organizowanych we współpracy tych dwóch instytucji. W trakcie studiów na Akademii Muzycznej w Gdańsku angażował się w liczne projekty, konferencje naukowe i koncerty.Wystąpił m.in. w operze M. Ravela – „L’enfant et les sortileges” wystawioną w Operze Bałtyckiej w Gdańsku (partia solowa); w wybranych scenach z opery „Die Zauberflöte” W. A. Mozarta (wykonanie koncertowe z orkiestrą symfoniczną pod batutą maestro George’a Tchitchinadze, rola Papageno), wystąpił także w operze R. Wagnera – „Latający Holender” wystawionej na Baltic Opera Festival w Operze Leśnej w Sopocie (partia chóralna). Ponadto wziął udział w kursie mistrzowskim dla śpiewaków i akompaniatorów prowadzonym przez Annę Marchwińską.
Maciej Gański
„Należy do grona wybitnych polskich pianistów młodego pokolenia”, „objawił się jako tytan fortepianu”, „doskonały wykonawca – o niezwykle przejrzystej, wręcz krystalicznej technice” – to tylko kilka wybranych cytatów z recenzji gry artysty. Ukończył on z wyróżnieniem gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w klasie fortepianu prof. Andrzeja Artykiewicza oraz w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej i prof. Tadeusza Samerka. W sztuce akompaniamentu kształcił się pod kierunkiem prof. Jana Kuleszy. Jest również absolwentem prestiżowych studiów podyplomowych Solistklasse w Danish National Academy of Music w klasie prof. Christiny Bjørkøe. Na gdańskiej uczelni uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych.
Umiejętności doskonalił współpracując z tak wybitnymi osobowościami świata muzycznego m.in. jak: Philippe Entremont, Eugen Indjic, Andrzej Jasiński, Lee Kum-Sing, Wiera Nosina, Ewa Pobłocka czy Bernard Ringeissen. W latach 2020-2022 pełnił funkcję Dziekana Wydziału Instrumentalnego w swojej Alma Mater.
PROGRAM KONCERTU
S. Moniuszko- Aria Stefana (z kurantem) Cisza dokoła z opery Straszny Dwór
- Aria Hanny Do grobu trwać w bezżennym stanie! z opery Straszny Dwór
- Aria Miecznika Kto z mych dziewek z opery Straszny Dwór
- Aria Broni Szemrze strumyk pod jaworem z opery Hrabina
- Aria Donny Anny Crudele? Ah no, mio bene!... Non mi dir z opery Don Giovanni
- Duet Gulgielma i Dorabelli Il core vi dono z opery Così fan tutte
- Aria Figara Non più andrai z opery Wesele Figara
- Aria Zuzanny Un moto di gioia z opery Wesele Figara
- Duet Zerliny i Don Giovanniego Là ci darem la mano z opery Don Giovanni
- fragment z wersji na fortepian solo Wariacji op. 2 na temat Là ci darem la mano z opery Don Giovanni W.A. Mozarta
- Pieśń Daleko został cały świat
- Aria Lauretty O mio babbino caro z opery Gianni Schicchi
- Aria Musetty Quando me'n vo' z opery La Bohème
- Aria Cavaradossiego E lucevan le stelle z opery Tosca
- Isolden Liebestod z opery Tristan und Isolde (opr. F. Liszt)
- Aria Wolframa O du mein holder Abendstern z opery Tannhäuser
- Aria Micaeli Je dis que rien ne m'epouvante z opery Carmen
- Aria Don Jose'go (z kwiatkiem) La fleur que tu m'avais jetée z opery Carmen
- Aria Torreadora z opery Carmen
- Libiamo ne' lieti calici z opery La Traviata
Organizator
Kalendarium wydarzeń
Czytanie Orkana
10 maja 2024, godz. 18:30
Instytut Dziedzictwa Niematerialnego Ludów Karpackich w Ludźmierzu