Caravaggio – dusza i krew
Kino
Seans filmowy
18 marca 2021
czwartek godz. 18:30
Kino SOKÓŁ
Wstęp:
20 zł
„Caravaggio. Dusza i krew” to poruszająca podróż przez życie i twórczość Michelangela Merisiego (1571–1610), jednej z najbardziej kontrowersyjnych i tajemniczych postaci w historii sztuki.
Caravaggio był artystą rewolucyjnym, a co za tym idzie, nierozumiany przez sobie współczesnych. Podróżował po całych Włoszech w poszukiwaniu fortuny, a może w poszukiwaniu samego siebie? Mediolan, Florencja, Rzym, Neapol, Malta: pięć miast, piętnaście muzeów i czterdzieści najsłynniejszych dzieł sztuki w typowym dla artysty stylu. Zostały pokazane albo w miejscach, dla których zostały stworzone, albo w najuważniejszych muzeach we Włoszech i na świecie. Film opowiada historię dzieł Caravaggia poprzez dogłębne badania doskonale udokumentowanych przykładów twórczości, kładąc szczególny nacisk na jego życie, współgranie światła i cienia oraz charakterystyczny dla niego temat kontrastu i sprzeczności. Autorzy postawili na odnajdowanie osobistych doświadczeń genialnego artysty o niesfornym, ognistym temperamencie zarówno w jego najsłynniejszych dziełach, jak i w tych mniej znanych.
Narracja rozwija się na dwóch poziomach: komentarz artystyczny i kompetentne opinie prof. Claudia Strinatiego, historyka sztuki i eksperta w sprawie twórczości Caravaggia, z udziałem prof. Miny Gregori (prezes Fundacji Historii Sztuki Roberta Longhiego) i Rosselli Vodret (kuratorki wystawy „Dentro Caravaggio” w Palazzo Reale w Mediolanie). Ważne dla zrozumienia podejścia twórców do tytułowego bohatera są także inscenizowane scenki, które pomagają widzowi wejść w kontakt z umysłem artysty, kierującymi nim impulsami i jego najgłębszymi przeżyciami.
Narracja rozwija się na dwóch poziomach: komentarz artystyczny i kompetentne opinie prof. Claudia Strinatiego, historyka sztuki i eksperta w sprawie twórczości Caravaggia, z udziałem prof. Miny Gregori (prezes Fundacji Historii Sztuki Roberta Longhiego) i Rosselli Vodret (kuratorki wystawy „Dentro Caravaggio” w Palazzo Reale w Mediolanie). Ważne dla zrozumienia podejścia twórców do tytułowego bohatera są także inscenizowane scenki, które pomagają widzowi wejść w kontakt z umysłem artysty, kierującymi nim impulsami i jego najgłębszymi przeżyciami.