Koncert Muzyki Polskiej
Muzyka
Koncert
11 listopada 2025, godz. 18:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
Wstęp:
bezpłatny
Dodatkowe informacje:
Wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek dostępnych w kasie MCK SOKÓŁ (czynnej w godzinach podanych w zakładce kontakt »).
Z okazji Święta Niepodległości, w ramach XXXI Sądeckiego Festiwalu Muzycznego IUBILAEI CANTUS, odbędzie się KONCERT MUZYKI POLSKIEJ. Na wydarzenie zapraszamy 11 listopada o godzinie 18:00 do sali im. Lucjana Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ.
Wykonawcy:
Bartłomiej Misiuda – baryton
Joanna Dobrakowska – mezzosopran
Marcin Kozieł – fortepian
Tadeusz Deszkiewicz – prowadzenie
Program
Tadeusz Baird – Sonety miłosne
Stanisław Moniuszko – Groźna dziewczyna
Stanisław Moniuszko – Dziad i baba
Ludomir Michał Rogowski – Siedzę myśląc o tobie i piszę
Mieczysław Karłowicz – Z nową wiosną
Mieczysław Karłowicz – Pamiętam jasne, ciche, złote dnie
Ignacy Jan Paderewski – Chłopca mego mi zabrali
Ignacy Jan Paderewski – Nad wodą wielką i czystą
Grażyna Bacewicz – Mów do mnie, o miły
Jan Gall – Gdybym był młodszy dziewczyno
********
Witold Lutosławski – Tylko to słowo (sł. A. Hosper)
Witold Lutosławski – Nie chcę z tobą się umawiać (sł. Z. Kaszkur)
Henryk Czyż – Trzy pieśni żartobliwe [wybór]
Karol Szymanowski – z cyklu 9 pieśni polskich: Tam na błoniu błyszczy kwiecie, Leci liście z drzewa
Mieczysław Weinberg – Biblia cygańska – Żydek
Mieczysław Weinberg – Biblia cygańska – Ślepcy
Feliks Nowowiejski – Odejdź, Jasiu, od okienka
Witold Lutosławski – Podlotek (sł. M. Łebkowski)
Program koncertu ukazuje ewolucję polskiej pieśni artystycznej, solowej na przestrzeni ponad stu lat od XIX wieku po drugą połowę XX wieku. Dzieła takich kompozytorów jak: Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Ignacy Jan Paderewski czy Grażyna Bacewicz, interpretowane będą zarówno jako formy liryczne, jak i narracyjne oraz humorystyczne utwory. Szczególne miejsce tego wieczoru zajmie cykl „Sonetów miłosnych” Tadeusza Bairda – przykład nowoczesnego podejścia do klasycznej poezji. Usłyszymy pieśni Witolda Lutosławskiego do tekstów współczesnych poetów, kompozycje Henryka Czyża oraz ekspresyjny, rzadko wykonywany cykl „Biblia cygańska” Mieczysława Weinberga. Całość dopełnią pieśni Karola Szymanowskiego i Feliksa Nowowiejskiego. Program obfitujący w różnorodność stylistyczną i bogactwo środków wyrazu, w wykonaniu laureatów międzynarodowych konkursów wokalnych, występujących w operach na całym świecie.
Bartłomiej Misiuda – baryton
Joanna Dobrakowska – mezzosopran
Marcin Kozieł – fortepian
Tadeusz Deszkiewicz – prowadzenie
Program
Tadeusz Baird – Sonety miłosne
Stanisław Moniuszko – Groźna dziewczyna
Stanisław Moniuszko – Dziad i baba
Ludomir Michał Rogowski – Siedzę myśląc o tobie i piszę
Mieczysław Karłowicz – Z nową wiosną
Mieczysław Karłowicz – Pamiętam jasne, ciche, złote dnie
Ignacy Jan Paderewski – Chłopca mego mi zabrali
Ignacy Jan Paderewski – Nad wodą wielką i czystą
Grażyna Bacewicz – Mów do mnie, o miły
Jan Gall – Gdybym był młodszy dziewczyno
********
Witold Lutosławski – Tylko to słowo (sł. A. Hosper)
Witold Lutosławski – Nie chcę z tobą się umawiać (sł. Z. Kaszkur)
Henryk Czyż – Trzy pieśni żartobliwe [wybór]
Karol Szymanowski – z cyklu 9 pieśni polskich: Tam na błoniu błyszczy kwiecie, Leci liście z drzewa
Mieczysław Weinberg – Biblia cygańska – Żydek
Mieczysław Weinberg – Biblia cygańska – Ślepcy
Feliks Nowowiejski – Odejdź, Jasiu, od okienka
Witold Lutosławski – Podlotek (sł. M. Łebkowski)
Program koncertu ukazuje ewolucję polskiej pieśni artystycznej, solowej na przestrzeni ponad stu lat od XIX wieku po drugą połowę XX wieku. Dzieła takich kompozytorów jak: Stanisław Moniuszko, Mieczysław Karłowicz, Ignacy Jan Paderewski czy Grażyna Bacewicz, interpretowane będą zarówno jako formy liryczne, jak i narracyjne oraz humorystyczne utwory. Szczególne miejsce tego wieczoru zajmie cykl „Sonetów miłosnych” Tadeusza Bairda – przykład nowoczesnego podejścia do klasycznej poezji. Usłyszymy pieśni Witolda Lutosławskiego do tekstów współczesnych poetów, kompozycje Henryka Czyża oraz ekspresyjny, rzadko wykonywany cykl „Biblia cygańska” Mieczysława Weinberga. Całość dopełnią pieśni Karola Szymanowskiego i Feliksa Nowowiejskiego. Program obfitujący w różnorodność stylistyczną i bogactwo środków wyrazu, w wykonaniu laureatów międzynarodowych konkursów wokalnych, występujących w operach na całym świecie.
BARTŁOMIEJ MISIUDA – baryton
Pochodzi z Poznania. W latach 1995-2001 student Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu (A. Ogórkiewicz) oraz Akademii Muzycznej im K. Lipińskiego we Wrocławiu (prof. Christian Elssner), u którego w latach 2001-2003 odbył studia podyplomowe w HFMK M von Webber Dresden. Dwukrotnie zapraszany na letni Festiwal Operowy Kammeroper Schloss Rheinsberg (2000-2001). W sezonie 2004-2005 członek zespołu Staatstheater Nurnberg a w sezonie 2005- 2006 jako pierwszy Polak w Atelier Liryque Opera National de Paris.
Finalista oraz laureat nagród specjalnych podczas Konkursów Wokalnych w Dusznikach-Zdroju (2000) oraz Belvedere w Wiedniu (2007). Występował pod batuta takich dyrygentów jak Seji Ozawa, Kent Nagano, Dennis Russel Davis, Thomas Hengelbrock, Sylvain Cambeling, Hartmut Haenchen, J.M Florencio, Tadeusz Kozłowski, Bernhard Kontarsky, Guillaume Tourniaire, Philippe Augin, Wojciech Michniewski, Piotr Wajrak, Tomasz Tokarczyk, Andrij Yurkevitch, Ewa Michnik, GabrielChmura i pod kierunkiem reżyserów jak Robert Carsen, Robert Wilson, Luc Bondi, Steven Taylor, Karl Ernsti Ursel, Hermanns, Hinrich Horstkotte, Krystyna Janda, Krzysztof Warlikowski, Michal Znaniecki, Dominique Pitoiset, Pet Halmen, Marc Paquien, Andre Engel, Marek Weiss, Gilbert Deflo.
Występował w teatrach i na scenach koncertowych m.in. Polski, Niemiec, Węgier, Austrii, Francji, Anglii, Norwegii, Holandii, Belgii, Kanady, Chin, Australii/Nowej Zelandii. W 2008 roku brał udział w koncertowym wykonaniu opery „Tannhauser” R. Wagnera (Wolfram von Eschenbach) w Montrealu z Montreal Symphony Orchestra pod batutą Kenta Nagano. Koncert ten był kanadyjską premierą tejże opery. W roku 2019 wraz z zespołem Komische Oper Berlin odbył tournee po Azji Australii oraz Nowej Zelandii, wcielając się z dużym sukcesem w role Papagena w „Czarodziejskim Flecie” w (reż. Barrie Kosky).
Na polu muzyki współczesnej wykonywał utwory Luki Lombardiego (Luca Lombardi) m.in. „Un Oratorio Materialistico” oraz Siegfrieda Matthusa podczas festiwalu muzyki XXI wieku w Saarbrucken (2002). Brał udział w światowej prapremierze opery X. Deyera „Ślepcy” (les Avugles) na podstawie dramatu „Ślepcy” Meterlincka, pod dyrekcją G.Tourniaire. W Paryskim Theatre Gérard Philipede Saint-Denis, paryskiej Opéra Bastille oraz londyńskim Almeida Theater (2006), w sezonie 2009/10 w paryskiej Opera Garnier wykonywał również partie Le Forcheron we współczesnej wersji opery „Faust” Philippe’a Fenelonpod dyrekcja Bernharda Kontarsky’iego.
Wraz z zespołem Opery Bałtyckiej w Gdańsku dokonał nagrania opery E. Sikory „Madame Curie” (wydawnictwo DUX) mającej swą światową prapremierę w 2012 w paryskiej siedzibie UNESCO. Brał udział w prapremierowych wykonaniach oper Alexandra Nowaka, cenionego kompozytora młodego pokolenia uhonorowanego nagrodą Paszportu Polityki 2018. 2015 “Space Opera” Teatr Wielki Poznaniu oraz 2018 „Ahat ili” (bóg II) podczas festiwalu Sacrum Profanum w ICE Kraków.
Bartłomiej Misiuda ceniony jest również jako interpretator pieśni zwłaszcza niemieckiej liryki wokalnej (pieśni Schuberta, Schumanna, Brahmsa, Mahlera, Wolfa etc.) W 2008 roku wykonał wraz z orkiestrą Opery Paryskiej pod dyr. Vello Pahn’acykl „Liedereinesfahrenden Gesellen” Mahlera, będący przypomnieniem najznamienitszych choreografii M. Bejarta (Hommage à Maurice Béjart).
Finalista oraz laureat nagród specjalnych podczas Konkursów Wokalnych w Dusznikach-Zdroju (2000) oraz Belvedere w Wiedniu (2007). Występował pod batuta takich dyrygentów jak Seji Ozawa, Kent Nagano, Dennis Russel Davis, Thomas Hengelbrock, Sylvain Cambeling, Hartmut Haenchen, J.M Florencio, Tadeusz Kozłowski, Bernhard Kontarsky, Guillaume Tourniaire, Philippe Augin, Wojciech Michniewski, Piotr Wajrak, Tomasz Tokarczyk, Andrij Yurkevitch, Ewa Michnik, GabrielChmura i pod kierunkiem reżyserów jak Robert Carsen, Robert Wilson, Luc Bondi, Steven Taylor, Karl Ernsti Ursel, Hermanns, Hinrich Horstkotte, Krystyna Janda, Krzysztof Warlikowski, Michal Znaniecki, Dominique Pitoiset, Pet Halmen, Marc Paquien, Andre Engel, Marek Weiss, Gilbert Deflo.
Występował w teatrach i na scenach koncertowych m.in. Polski, Niemiec, Węgier, Austrii, Francji, Anglii, Norwegii, Holandii, Belgii, Kanady, Chin, Australii/Nowej Zelandii. W 2008 roku brał udział w koncertowym wykonaniu opery „Tannhauser” R. Wagnera (Wolfram von Eschenbach) w Montrealu z Montreal Symphony Orchestra pod batutą Kenta Nagano. Koncert ten był kanadyjską premierą tejże opery. W roku 2019 wraz z zespołem Komische Oper Berlin odbył tournee po Azji Australii oraz Nowej Zelandii, wcielając się z dużym sukcesem w role Papagena w „Czarodziejskim Flecie” w (reż. Barrie Kosky).
Na polu muzyki współczesnej wykonywał utwory Luki Lombardiego (Luca Lombardi) m.in. „Un Oratorio Materialistico” oraz Siegfrieda Matthusa podczas festiwalu muzyki XXI wieku w Saarbrucken (2002). Brał udział w światowej prapremierze opery X. Deyera „Ślepcy” (les Avugles) na podstawie dramatu „Ślepcy” Meterlincka, pod dyrekcją G.Tourniaire. W Paryskim Theatre Gérard Philipede Saint-Denis, paryskiej Opéra Bastille oraz londyńskim Almeida Theater (2006), w sezonie 2009/10 w paryskiej Opera Garnier wykonywał również partie Le Forcheron we współczesnej wersji opery „Faust” Philippe’a Fenelonpod dyrekcja Bernharda Kontarsky’iego.
Wraz z zespołem Opery Bałtyckiej w Gdańsku dokonał nagrania opery E. Sikory „Madame Curie” (wydawnictwo DUX) mającej swą światową prapremierę w 2012 w paryskiej siedzibie UNESCO. Brał udział w prapremierowych wykonaniach oper Alexandra Nowaka, cenionego kompozytora młodego pokolenia uhonorowanego nagrodą Paszportu Polityki 2018. 2015 “Space Opera” Teatr Wielki Poznaniu oraz 2018 „Ahat ili” (bóg II) podczas festiwalu Sacrum Profanum w ICE Kraków.
Bartłomiej Misiuda ceniony jest również jako interpretator pieśni zwłaszcza niemieckiej liryki wokalnej (pieśni Schuberta, Schumanna, Brahmsa, Mahlera, Wolfa etc.) W 2008 roku wykonał wraz z orkiestrą Opery Paryskiej pod dyr. Vello Pahn’acykl „Liedereinesfahrenden Gesellen” Mahlera, będący przypomnieniem najznamienitszych choreografii M. Bejarta (Hommage à Maurice Béjart).
źródło: Filharmonia Sudecka w Wałbrzychu
JOANNA DOBRAKOWSKA – mezzosopran
Wrocławianka. Łączy w swoim śpiewie aksamit mezzosopranu z techniką i wyczuciem stylu, które pozwalają jej swobodnie wędrować przez różne epoki i gatunki muzyczne. Ukończyła z wyróżnieniem AM we Wrocławiu w klasie prof. Bogdana Makala, a następnie szlifowała kunszt wokalny w wiedeńskim Universität für Musik und darstellende Kunst pod kierunkiem prof. Heleny Łazarskiej. Jej artystyczną drogę wzbogaciły również kursy mistrzowskie w Polsce, Hiszpanii, Austrii czy Niemczech. Jest laureatką konkursów wokalnych oraz stypendystką Ministerstwa Kultury RP i Rządu Austrii.
Artystka stworzyła różnorodne kreacje operowe – od III Damy w „Czarodziejskim flecie”, Isabelli w „Włoszce w Algierze”, Don Ramira w „La finta giardiniera” i Marceliny w „Weselu Figara”, przez Miss Eveline Huck w „Loterii na mężów”, Jadwigę w „Strasznym dworze”, Siostrę Luizę w „Diabłach z Loudun”, Zerlinę w „Don Giovannim”, Suzuki w „Madame Butterfly”, Fenenę w „Nabucco” czy Mamę Kaczkę w „Brzydkim kaczątku”, po role tytułowe „Amadigi” i „Carmen”.
Ma na swoim koncie udział w koncertach i festiwalach m.in.: Vratislavii Cantans, Festiwalu Beethovenowskim, Bach Archiv w Lipsku, Journeés Mozart w Lozannie, czy Dubrovnik Opera Festival. Swobodnie czuje się w muzyce dawnej, jak i w dziełach współczesnych – to właśnie jej głos zabrzmiał w światowych prawykonaniach kompozycji Johanny Doderer, Elli Milch-Scheriff czy Davida Gainesa. Poza operą z pasją oddaje się kameralnym recitalom pieśni. Dorobek fonograficzny artystki obejmuje kilkanaście płyt.
Artystka stworzyła różnorodne kreacje operowe – od III Damy w „Czarodziejskim flecie”, Isabelli w „Włoszce w Algierze”, Don Ramira w „La finta giardiniera” i Marceliny w „Weselu Figara”, przez Miss Eveline Huck w „Loterii na mężów”, Jadwigę w „Strasznym dworze”, Siostrę Luizę w „Diabłach z Loudun”, Zerlinę w „Don Giovannim”, Suzuki w „Madame Butterfly”, Fenenę w „Nabucco” czy Mamę Kaczkę w „Brzydkim kaczątku”, po role tytułowe „Amadigi” i „Carmen”.
Ma na swoim koncie udział w koncertach i festiwalach m.in.: Vratislavii Cantans, Festiwalu Beethovenowskim, Bach Archiv w Lipsku, Journeés Mozart w Lozannie, czy Dubrovnik Opera Festival. Swobodnie czuje się w muzyce dawnej, jak i w dziełach współczesnych – to właśnie jej głos zabrzmiał w światowych prawykonaniach kompozycji Johanny Doderer, Elli Milch-Scheriff czy Davida Gainesa. Poza operą z pasją oddaje się kameralnym recitalom pieśni. Dorobek fonograficzny artystki obejmuje kilkanaście płyt.
MARCIN KOZIEŁ
Mieszkając na co dzień w Wiedniu, współpracuje z najważniejszymi austriackimi instytucjami kulturalnymi, m.in.: Theater an der Wien, Wiener Staatsoper oraz Wiener Kammeroper, jako pianista koncertujący oraz korepetytor solistów. Od 2010 prowadzi klasę korepetycji wokalnej w Universität für Musik und darstellende Kunst. Występował z osobowościami polskiej estrady i sceny operowej, m.in.: Andrzejem Hiolskim, Izabellą Kłosińską, Danutą Błażejczyk, Jerzym Połomskim, Hanką Bielicką oraz zagranicznymi artystami, takimi jak: Daniela Fally, Angelika Kirschschlager, Miriam Albano. Prowadzi autorskie kursy dla śpiewaków i pianistów, m.in. akademie muzyczne w Poznaniu, Bydgoszczy, Gdańsku, Rejkiawiku, Nikozji. Pracował u boku wybitnych osobistości świata muzycznego, takich jak: Sir Neville Marriner, Enoch zu Guttenberg, Sir Roger Norrington, Christoph Eschenbach, Helmut Rilling czy Krzysztof Penderecki.
Przygotowując solistów do oper współczesnych niemieckojęzycznych współpracował z: Teatrem Wielkim - Operą Narodową – „Elektra Straussa”, „Medeamaterial” Dusapina, „Jakob Lenz” Rihma, Filharmonią Narodową – koncertowe wykonania „Ariadny na Naksos” Straussa, „Tristana i Izoldy” oraz „Walkirii” Wagnera, a także „Der Silbersee” Weilla i Teatrem Wielkim w Poznaniu – „Parsifal” Wagnera. Najnowsze produkcje z jego udziałem to m.in. „Candide” Bernsteina, „Halka” Moniuszki na Rok Moniuszkowski z Piotrem Beczałą w roli Jontka, „Boris Godunov” Musorgskiego w Wiener Staatsoper oraz „Norma” Belliniego z Asmik Grigorian w tytułowej roli.
Od marca 2021 regularnie współpracuje z największymi osobowościami scen operowych: Ramonem Vargasem, Eliška Weissovą, Josifem Eyvazovem oraz Anną Netrebko, z którą studiuje przede wszystkim wymagającą niemieckojęzyczną literaturę operową.
Przygotowując solistów do oper współczesnych niemieckojęzycznych współpracował z: Teatrem Wielkim - Operą Narodową – „Elektra Straussa”, „Medeamaterial” Dusapina, „Jakob Lenz” Rihma, Filharmonią Narodową – koncertowe wykonania „Ariadny na Naksos” Straussa, „Tristana i Izoldy” oraz „Walkirii” Wagnera, a także „Der Silbersee” Weilla i Teatrem Wielkim w Poznaniu – „Parsifal” Wagnera. Najnowsze produkcje z jego udziałem to m.in. „Candide” Bernsteina, „Halka” Moniuszki na Rok Moniuszkowski z Piotrem Beczałą w roli Jontka, „Boris Godunov” Musorgskiego w Wiener Staatsoper oraz „Norma” Belliniego z Asmik Grigorian w tytułowej roli.
Od marca 2021 regularnie współpracuje z największymi osobowościami scen operowych: Ramonem Vargasem, Eliška Weissovą, Josifem Eyvazovem oraz Anną Netrebko, z którą studiuje przede wszystkim wymagającą niemieckojęzyczną literaturę operową.
Wydarzenie w ramach programu „Tysiąclecie Królestwa Polskiego” - cyklu wydarzeń i projektów zorganizowanych z okazji 1000. rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego
Dofinansowanie
Przedsięwzięcie objęte wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Inwestycji A2.5.1 „Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju”.
Całkowita wartość przedsięwzięcia: 299 308,00 zł
Kwota dofinansowania z UE: 200.000,00 zł
Nazwa przedsięwzięcia: XXXI Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS
Celem projektu „XXXI Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS” jest przypominanie rocznic ważnych dla Nowego Sącza, regionu, a także dla całego kraju.. W ramach przedsięwzięcia zaplanowane zostały 3 koncerty, 1 spektakl i 1 cykl szkoleń. Wydarzenia artystyczne będą dostępne dla dorosłych, w tym Osób z Niepełnosprawnościami – niewidomych, głuchych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową. Do 1 z koncertów powstanie wizualizacja wykonana przez AI na bazie obrazów z epoki oraz wykonywanej muzyki. Podniesie to świadomość uczestników Festiwalu na temat możliwości AI i jej zastosowań we współczesnej sztuce. Odbiorcami cyklu szkoleń będą seniorzy. Celem szkoleń będzie podniesienie ich kompetencji cyfrowych z uwzględnieniem bezpieczeństwa w Internecie.

Całkowita wartość przedsięwzięcia: 299 308,00 zł
Kwota dofinansowania z UE: 200.000,00 zł
Nazwa przedsięwzięcia: XXXI Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS
Celem projektu „XXXI Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS” jest przypominanie rocznic ważnych dla Nowego Sącza, regionu, a także dla całego kraju.. W ramach przedsięwzięcia zaplanowane zostały 3 koncerty, 1 spektakl i 1 cykl szkoleń. Wydarzenia artystyczne będą dostępne dla dorosłych, w tym Osób z Niepełnosprawnościami – niewidomych, głuchych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową. Do 1 z koncertów powstanie wizualizacja wykonana przez AI na bazie obrazów z epoki oraz wykonywanej muzyki. Podniesie to świadomość uczestników Festiwalu na temat możliwości AI i jej zastosowań we współczesnej sztuce. Odbiorcami cyklu szkoleń będą seniorzy. Celem szkoleń będzie podniesienie ich kompetencji cyfrowych z uwzględnieniem bezpieczeństwa w Internecie.

Kalendarium wydarzeń
Teatr
Spektakl / widowisko
Melduję Tobie Polsko. Rotmistrz Pilecki
12 listopada 2025, godz. 19:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
