Melduję Tobie Polsko. Rotmistrz Pilecki
Teatr
Spektakl / widowisko
12 listopada 2025, godz. 19:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
Wstęp:
20 zł
Dodatkowe informacje:
Bilety w sprzedaży od 22 listopada w kasie MCK SOKÓŁ (czynnej w godzinach podanych w zakładce kontakt »), biletomatach w MCK SOKÓŁ, Galerii Gołąbkowice, Hotelu IBIS oraz online.
W ramach XXXI Sądeckiego Festiwalu Muzycznego IUBILAEI CANTUS zaprezentowany zostanie monodram MELDUJĘ TOBIE, POLSKO. ROTMISTRZ PILECKI w wykonaniu Przemysława Tejkowskiego. Wydarzenie odbędzie się 12 listopada o godzinie 19:00 w sali im. Lucjana Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ.
Scenariusz i reżyseria: Sławomir Gaudyn
Muzyka: Jacek Chrobak
Głosy z offu: Robert Żurek, Robert Chodur
Spektakl tłumaczony na język migowy
Witold Pilecki herbu Leliwa ps. „Witold”, „Druh”; nazwiska konspiracyjne „Roman Jezierski”, „Tomasz Serafiński”, „Leon Bryjak”, „Jan Uznański”, „Witold Smoliński”; kryptonim T-IV (ur. 13 maja 1901 w Ołońcu, zm. 25 maja 1948 w Warszawie) – rotmistrz kawalerii Wojska Polskiego, współzałożyciel Tajnej Armii Polskiej, żołnierz Armii Krajowej, więzień i organizator ruchu oporu w KL Auschwitz. Autor raportów o Holocauście, tzw. Raportów Pileckiego. Oskarżony i skazany przez władze komunistyczne Polski Ludowej na karę śmierci, stracony w 1948. Unieważnienie wyroku nastąpiło w 1990. Pośmiertnie, w 2006 otrzymał Order Orła Białego, a w 2013 został awansowany na stopień pułkownika.
„Chwile ciemności zdają się mówić, że nie ma nadziei. Lecz kiedy źródłem światła jest lampa śledczego w pokoju przesłuchań, wówczas ciemność to chwila ulgi, przerwa w niekończącym się paśmie okrucieństw. Ciosy, pod którymi chwieje się i pada Bohater, zadaje ręka, której nie widać (nie dlatego, że jej nie ma, lecz dlatego, że jest ciągle, zawsze, wszędzie). Teatralna opowieść o Witoldzie Pileckim to nie tylko dokumentalna relacja posklejana z oświęcimskiego raportu, listów, protokołów przesłuchań. To także nie tylko chwytająca za gardło opowieść o pięknym człowieku.
Przemysław Tejkowski stworzył na scenie postać, która staje wobec przeklętych pytań o zło w historii i zło w człowieku, która do dna zgłębia ból, rozpacz i upokorzenie. I w tej ciemności nie waha się stanąć po stronie nadziei. Strzał w tył głowy niczego nie kończy. Ofiara ma sens. Istnieje.”
Przemysław Tejkowski
Absolwent krakowskiej PWST (1990). Pracował w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Teatrze Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Teatrze Bagatela w Krakowie i Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. W latach 2007-2011 dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej.
Muzyka: Jacek Chrobak
Głosy z offu: Robert Żurek, Robert Chodur
Spektakl tłumaczony na język migowy
Witold Pilecki herbu Leliwa ps. „Witold”, „Druh”; nazwiska konspiracyjne „Roman Jezierski”, „Tomasz Serafiński”, „Leon Bryjak”, „Jan Uznański”, „Witold Smoliński”; kryptonim T-IV (ur. 13 maja 1901 w Ołońcu, zm. 25 maja 1948 w Warszawie) – rotmistrz kawalerii Wojska Polskiego, współzałożyciel Tajnej Armii Polskiej, żołnierz Armii Krajowej, więzień i organizator ruchu oporu w KL Auschwitz. Autor raportów o Holocauście, tzw. Raportów Pileckiego. Oskarżony i skazany przez władze komunistyczne Polski Ludowej na karę śmierci, stracony w 1948. Unieważnienie wyroku nastąpiło w 1990. Pośmiertnie, w 2006 otrzymał Order Orła Białego, a w 2013 został awansowany na stopień pułkownika.
„Chwile ciemności zdają się mówić, że nie ma nadziei. Lecz kiedy źródłem światła jest lampa śledczego w pokoju przesłuchań, wówczas ciemność to chwila ulgi, przerwa w niekończącym się paśmie okrucieństw. Ciosy, pod którymi chwieje się i pada Bohater, zadaje ręka, której nie widać (nie dlatego, że jej nie ma, lecz dlatego, że jest ciągle, zawsze, wszędzie). Teatralna opowieść o Witoldzie Pileckim to nie tylko dokumentalna relacja posklejana z oświęcimskiego raportu, listów, protokołów przesłuchań. To także nie tylko chwytająca za gardło opowieść o pięknym człowieku.
Przemysław Tejkowski stworzył na scenie postać, która staje wobec przeklętych pytań o zło w historii i zło w człowieku, która do dna zgłębia ból, rozpacz i upokorzenie. I w tej ciemności nie waha się stanąć po stronie nadziei. Strzał w tył głowy niczego nie kończy. Ofiara ma sens. Istnieje.”
Wojciech Czaplewski
Monodram „Melduję Tobie, Polsko” w reżyserii Sławomira Gaudyna to historia Witolda Pileckiego – rotmistrza kawalerii Wojska Polskiego i żołnierza Armii Krajowej, który został zamordowany przez komunistów. Był jedną z pierwszych osób, które dały światu znać o zagładzie Żydów w Auschwitz.
Światło, dźwięk i kilka rekwizytów na scenie – wszystko po to, by nie odwracać uwagi od tego, co najistotniejsze w tym spektaklu, czyli emocji oraz osobowości rotmistrza Witolda Pileckiego. Był jedną z niewielu osób, które dobrowolnie trafiły do niemieckiego obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. By wykonać misję zleconą mu przez Polskie Państwo Podziemne, pozwolił się aresztować Niemcom w łapance na Żoliborzu.
W Auschwitz jako Tomasz Serafiński prowadził konspirację i tworzył fundamenty ruchu oporu. O jego pobycie w tym miejscu przypomina książka „Wspomnienia oświęcimskie” – napisana przez Edwarda Ciesielskiego – współwięźnia i współtowarzysza ucieczki Pileckiego z obozu. To właśnie ta publikacja kilka lat temu zainspirowała Przemysława Tejkowskiego do pracy nad tym monodramem „Melduję Tobie, Polsko”.
Auschwitz to była igraszka w porównaniu z tym, co zafundowała mu bezpieka. Tak Witold Pilecki mówił po aresztowaniu w 1947 roku. Oskarżono go wówczas m.in. o działalność wywiadowczą na rzecz polskiego rządu na emigracji. Został skazany na karę śmierci. Wyrok wykonano.
Spektakl w reżyserii Sławomira Gaudyna został zrealizowany w ramach Teatru Telewizji.
Światło, dźwięk i kilka rekwizytów na scenie – wszystko po to, by nie odwracać uwagi od tego, co najistotniejsze w tym spektaklu, czyli emocji oraz osobowości rotmistrza Witolda Pileckiego. Był jedną z niewielu osób, które dobrowolnie trafiły do niemieckiego obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. By wykonać misję zleconą mu przez Polskie Państwo Podziemne, pozwolił się aresztować Niemcom w łapance na Żoliborzu.
W Auschwitz jako Tomasz Serafiński prowadził konspirację i tworzył fundamenty ruchu oporu. O jego pobycie w tym miejscu przypomina książka „Wspomnienia oświęcimskie” – napisana przez Edwarda Ciesielskiego – współwięźnia i współtowarzysza ucieczki Pileckiego z obozu. To właśnie ta publikacja kilka lat temu zainspirowała Przemysława Tejkowskiego do pracy nad tym monodramem „Melduję Tobie, Polsko”.
Auschwitz to była igraszka w porównaniu z tym, co zafundowała mu bezpieka. Tak Witold Pilecki mówił po aresztowaniu w 1947 roku. Oskarżono go wówczas m.in. o działalność wywiadowczą na rzecz polskiego rządu na emigracji. Został skazany na karę śmierci. Wyrok wykonano.
Spektakl w reżyserii Sławomira Gaudyna został zrealizowany w ramach Teatru Telewizji.
Źródło: Anna Sabat | TVP 3 Rzeszów
Przemysław Tejkowski
Absolwent krakowskiej PWST (1990). Pracował w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, Teatrze Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Teatrze Bagatela w Krakowie i Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. W latach 2007-2011 dyrektor Teatru im. Wandy Siemaszkowej.
Wydarzenie w ramach programu „Tysiąclecie Królestwa Polskiego” - cyklu wydarzeń i projektów zorganizowanych z okazji 1000. rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego
Dofinansowanie
Przedsięwzięcie objęte wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Inwestycji A2.5.1 „Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju”.
Całkowita wartość przedsięwzięcia: 299 308,00 zł
Kwota dofinansowania z UE: 200.000,00 zł
Nazwa przedsięwzięcia: XXXI Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS
Celem projektu „XXXI Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS” jest przypominanie rocznic ważnych dla Nowego Sącza, regionu, a także dla całego kraju.. W ramach przedsięwzięcia zaplanowane zostały 3 koncerty, 1 spektakl i 1 cykl szkoleń. Wydarzenia artystyczne będą dostępne dla dorosłych, w tym Osób z Niepełnosprawnościami – niewidomych, głuchych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową. Do 1 z koncertów powstanie wizualizacja wykonana przez AI na bazie obrazów z epoki oraz wykonywanej muzyki. Podniesie to świadomość uczestników Festiwalu na temat możliwości AI i jej zastosowań we współczesnej sztuce. Odbiorcami cyklu szkoleń będą seniorzy. Celem szkoleń będzie podniesienie ich kompetencji cyfrowych z uwzględnieniem bezpieczeństwa w Internecie.

Całkowita wartość przedsięwzięcia: 299 308,00 zł
Kwota dofinansowania z UE: 200.000,00 zł
Nazwa przedsięwzięcia: XXXI Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS
Celem projektu „XXXI Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS” jest przypominanie rocznic ważnych dla Nowego Sącza, regionu, a także dla całego kraju.. W ramach przedsięwzięcia zaplanowane zostały 3 koncerty, 1 spektakl i 1 cykl szkoleń. Wydarzenia artystyczne będą dostępne dla dorosłych, w tym Osób z Niepełnosprawnościami – niewidomych, głuchych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową. Do 1 z koncertów powstanie wizualizacja wykonana przez AI na bazie obrazów z epoki oraz wykonywanej muzyki. Podniesie to świadomość uczestników Festiwalu na temat możliwości AI i jej zastosowań we współczesnej sztuce. Odbiorcami cyklu szkoleń będą seniorzy. Celem szkoleń będzie podniesienie ich kompetencji cyfrowych z uwzględnieniem bezpieczeństwa w Internecie.

Kalendarium wydarzeń
Muzyka
Koncert
Koncert Muzyki Polskiej
11 listopada 2025, godz. 18:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
Sztuka
Spotkanie / dyskusja
Wrzątek: świadomość
13 listopada 2025, godz. 18:00 - 20:00
Galeria Sztuki Współczesnej BWA SOKÓŁ