Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

„Barok wiecznie żywy” | L’ARTE ORGANICA 2024

5 lipca 2024 - 29 zdjęć
W czwartek, 4 lipca, w Bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu odbył się kolejny recital organowy w ramach XXII Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L’ARTE ORGANICA.
Koncert pt. „Barok wiecznie żywy” w wykonaniu wybitnej organistki Ines Maidre, zgromadził liczną publiczność i z pewnością na długo pozostanie w pamięci uczestników.

Maidre zaprezentowała starannie dobrany program, który był prawdziwym hołdem dla barokowego dziedzictwa muzycznego, a jednocześnie ukazał różnorodność i bogactwo muzyki estońskiej, ukazując zarówno klasyczne dzieła barokowe, jak i mniej znane, aczkolwiek równie wartościowe kompozycje estońskie.

Ines Maidre, organistka o międzynarodowej renomie, jest ceniona za swoje mistrzowskie wykonania oraz zdolność do przekazywania najsubtelniejszych emocji poprzez grę na organach. Jej interpretacje charakteryzują się precyzją, doskonałym wyczuciem stylu oraz niebywałą umiejętnością wydobywania pełni brzmienia z tego monumentalnego instrumentu. Jej koncert był głęboko przemyślany i pełen artystycznego wyrafinowania.

Wieczór rozpoczęła „Passacaglia d-moll” Johanna Kaspara Kerlla, która w wykonaniu Maidre brzmiała majestatycznie i dostojnie. Kolejnym utworem było Preludium chorałowe „Vater unser im Himmelreich” Georga Böhma, gdzie organistka zademonstrowała swoją umiejętność oddania lirycznego charakteru muzyki chorałowej. Szczególnym momentem koncertu była interpretacja „Fantazji G-dur” Johanna Sebastiana Bacha, której wykonanie cechowało się wyjątkową precyzją i głębią.

W programie znalazły się również estońskie kompozycje, takie jak preludium chorałowe Rudolfa Tobiasa oraz Preludium i fuga g-moll Peetera Suda, które wzbogaciły wieczór o narodowe akcenty i ukazały kunszt estońskiej twórczości organowej.

Na zakończenie koncertu, Maidre zaprezentowała dwie suity współczesnych kompozytorów: Jeana Langlaisa i Pierre’a Cochereau. Ich nowatorskie podejście do formy i harmonii stworzyło interesujący kontrapunkt dla wcześniejszych, bardziej tradycyjnych utworów, co dodatkowo podkreśliło szeroki zakres repertuarowy artystki.

Wydarzenie poprowadziła Anna Woźniakowska, która swoją ogromną wiedzę muzyczną przekazywała w sposób interesujący i przystępny. Jej komentarze i analizy muzyczne były nie tylko pouczające, ale również inspirujące, pomagając publiczności lepiej zrozumieć i docenić każdy wykonywany utwór.

Koncert „Barok wiecznie żywy” był prawdziwą ucztą dla miłośników muzyki organowej. Ines Maidre potwierdziła swoją pozycję jako jedna z czołowych organistek swojego pokolenia, a wybór repertuaru pokazał jej wszechstronność i głębokie zrozumienie zarówno klasycznych, jak i współczesnych dzieł. Publiczność opuszczała koncert z poczuciem uczestnictwa w wyjątkowym wydarzeniu artystycznym, które na długo pozostanie w ich pamięci.

Agata Życzyńska