Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

Dydona i Eneasz

Muzyka Koncert

8 listopada 2025, godz. 18:00

sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ

Wstęp: 20 zł
Dodatkowe informacje:
Bilety w sprzedaży od 22 października w kasie MCK SOKÓŁ (czynnej w godzinach podanych w zakładce kontakt »), biletomatach w MCK SOKÓŁ, Galerii Gołąbkowice, Hotelu IBIS oraz online.
Koncertowe wykonanie opery DYDONA I ENEASZ autorstwa Henry’ego Purcella zainauguruje XXXI Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS. Koncert odbędzie się 8 listopada o godzinie 18:00 w sali im. Lucjana Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ.

Wydarzenie to, wpisuje się w szereg istotnych jubileuszy: 733. rocznicę lokacji miasta Nowego Sącza, 350. rocznicę śmierci Henry'ego Purcella, 40. rocznicę zainicjowania przez Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari a także 35. rocznicę utworzenia Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”.

W roli Czarownicy wystąpi Małgorzata Walewska – wybitna mezzosopranistka, a zarazem obecna Dyrektor Artystyczna Konkursu im. Ady Sari. Towarzyszyć jej będą laureaci i uczestnicy poprzednich edycji tego prestiżowego wydarzenia, tworząc zespół solistów, który połączy doświadczenie i młodzieńczą pasję w interpretacji jednego z najważniejszych dzieł angielskiej opery barokowej.

Koncert będzie szczególną okazją do uczczenia czterech znaczących rocznic, a zarazem do spotkania z kunsztem wokalnym artystów, dla których muzyka Purcella stanowi źródło nieustającej inspiracji.

Wykonawcy:

Etīna Emīlija Saulīte – Dydona
David Roy – Eneasz
Sylwia Olszyńska – Belinda
Małgorzata Walewska – Czarownica
Sonia Dettlaff – Pierwsza Wiedźma
Elwira Janasik – Druga Wiedźma
Justyna Bluj – Druga Dama
Artur Plinta – Spirit
Łukasz Nowak – Żeglarz
Adam Banaszak – dyrygent
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”.
Anna Szostak-Myrczek – przygotowanie chóru

Arte dei Suonatori:
I skrzypce - Aureliusz Goliński - przygotowania orkiestry, Katarzyna Olszewska, Łukasz Strzelczyk
II skrzypce - Ewa Golińska, Marcin Tarnawski, Debora Kramarek
altówki - Anna Wieczorek, Ewa Pilarska-Banaszak
viola da gamba - Anna Bator
basse de violon - Petr Hamouz
klawesyny - Dagmara Tyrcha, Adam Jastrzębski

Karol Szafraniec – prowadzenie i audiodeskrypcja napisów

Dorota Sawka – napisy w języku polskim
Wizualizacje: Grzegorz Skórczewski EMCN,  Natasza Suska

PROGRAM

Henry Purcell - Suite
Curtain tune from “Timon of Athens”
Overture to “Abdelazer”
Rondeau from “Abdelazer”
Minuet. Slow air from “The Double Dealer”
Chacone from ”The Gordian Knot unty'd”


Henry Purcell - DYDONA I ENEASZ
Overture
Act I
1. Solo and Chorus: Shake the Cloud
2. Song: Ah! Belinda (Dydona)
3. Recitative: Grief Increases (Belinda)
4. Chorus: When Monarchs Unite
5. Recitative: Whence Could so Much Virtue Spring (Belinda, Dydona)
6. Duet and Chorus: Fear No Danger (Belinda, Druga Dama)
7. Recitative: See Your Royal Guest (Belinda, Dydona, Eneasz)
8. Chorus: Cupid Only
9. Recitative: If Not for Minen (Eneasz)
10. Air: Persue Thy Conquest (Belinda)
11. Chorus: To the Hills and the Vales
12: The Triumphing Dance

Act II
13. Prelude for the Witches
14. Recitative: Wayward sisters (Czarownica, Pierwsza Wiedźma)
15. Chorus: Harm's Our Delight
16. Recitative: The Queen of Carthage (Czarownica)
17. Chorus: Ho! Ho! Ho!
18. Recitative: Ruin'd Ere the Set of Sun (Pierwsza Wiedźma, Druga Wiedźma, Czarownica)
19. Chorus: Ho! Ho! Ho!
20. Duet: But, Ere we This Perform (Pierwsza Wiedźma, Druga Wiedźma)
21. Chorus: In Our Deep Vaulted Cell
22. Echo Dance of Furies

- przerwa -

Hornpipe from “The Married Beau”
Slow air from “The Married Beau”
23. Ritornelle
24. Song and Chorus: Thanks to These Lonesome Vales (Belinda)
25. Song: Oft She Visits (Druga Dama)
26. Recitative: Behold, Upon My Bended Spear (Eneasz)
27. Song and Chorus: Haste to Town
28. Recitative: Stay, Prince (Spirit, Eneasz)

Act III
Air from “Abdelazer”
Gig from “Abdelazer”
29. Prelude, Song and Chorus: Come Away, Fellow Sailors (Żeglarz)
30. The Sailors' Dance
31a. Recitative: See the Flags (Czarownica, Pierwsza Wiedźma, Druga Wiedźma)
31b. Song: Our Next Motion Must Be to Storm (Czarownica)
32. Chorus: Destruction's Our Delight
33. The Witches' Dance
34. Recitative: Your Counsel (Dydona, Belinda, Eneasz)
35. Recitative: But Death, Alas! (Dydona)
36. Chorus: Great Minds
37. Recitative: Thy Hand, Belinda (Dydona)
38. Song: When I am Laid in Earth (Lament Dydony)
39. With Drooping Wings

O ŚMIERCI Z MIŁOŚCI

Są utwory, w przypadku których sukces wykonania mierzyć można tym, jak długa cisza zapadnie na widowni po ostatnim dźwięku, nim zabrzmią pierwsze oklaski. Oto krystalicznie czysta opowieść o miłości, jej przeczuciu i spełnieniu, sile przeznaczenia, nieuchronnym losie, okrutnych czarach odbierających nam szczęście, wreszcie: niespełnieniu i śmierci. Czy trzydziestoletni kompozytor pisząc najpewniej (bo o okolicznościach prawykonania wciąż wiemy niewiele) w 1689 dzieło przeznaczone na potrzeby amatorskiego wykonania w szkole dla dziewcząt w Chelsea mógł przeczuwać oddech nieśmiertelności? Czy zdawał sobie sprawę, że stworzył arcydzieło, jeden z najpiękniejszych utworów w dziejach gatunku? Gdy chór opłakuje Dydonę słowami keep here your watch and never part (trzymajcie straż i na zawsze czuwajcie) czas zatrzymuje się na zawsze i spotykamy się z wiecznością.

Dlaczego Dydona umarła? Będzie zapowiedzią Izoldy, która umrze z miłości bez mała dwieście lat później w operze Wagnera. Wystarczyło tylko, by Eneasz pomyślał, że może ją porzucić, a życie dla niej się już skończyło. Jeśli możesz wyobrazić sobie życie beze mnie, to kres naszej miłości, ale i mojego istnienia! Oto na wskroś romantyczna wizja miłości, ale też dumy w obliczu przeznaczenia. Ach, igraszką losu jest przecież nasze życie!

Cała historia dzieje się w ciągu zaledwie pięćdziesięciu minut dzieła. Każdy z solistów ma więc do zaśpiewania realnie epizod, ale każdy z tych epizodów może stać się muzyczną i teatralną kreacją. Niezapomnianą! Pewnie dlatego z „Dydoną i Eneaszem” Henry’ego Purcella niezmiennie mierzą się najwybitniejsi soliści, chóry, orkiestry i dyrygenci. Niewiele dzieł było częściej nagrywanych, tak jakby każdy z tych wielkich artystów chciał opowiedzieć tę historię po swojemu. Znaleźć wynik równania łączącego niesłychaną, anglosaską elegancję siedemnastowiecznej muzyki z opowieścią, która sprawia, że nie sposób wstrzymać łzy przy jej zakończeniu.

Sekwencja finałowa rozpoczyna się pożegnaniem (kłótnią) pary kochanków i wstrząsającym, dumnym away, away. Po tych słowach Dydona nie chce już świata… w słynnym lamencie woła remember me, but ah! forget my fate (pamiętaj o mnie, zapomnij o moim losie). Tutaj teatr i muzyka i kruchość ludzkiego losu stopione są ze sobą w najbardziej poruszający sposób. Najprostszymi środkami kompozytorskimi – bas ground nad którym rozpięta jest melodia solistki – kompozytor osiąga efekt, dla którego inni bezskutecznie potrzebują setek wykonawców, decybeli i nut.

Robert Frost zanotował, że szczęście nadrabia krótkość trwania wysokością wzlotu. Nie ma bardziej jesiennego utworu niż „Dydona i Eneasz”. Oto piękno, które rodzi się z mistrzowskiej prostoty. O tym, by go nie uronić będę myślał podnosząc batutę i rozpoczynając wykonanie dzieła, którego prowadzenie jest przywilejem. „Dydona i Eneasz” Purcella znajduje bowiem jakąś drogę wprost do najbardziej intymnych uczuć i tęsknot każdego z nas.

Adam Banaszak

ETĪNA EMILĪJA SAULĪTE – sopran

Absolwentka Szkoły Muzycznej im. Emīlsa Dārziņša w Rydze. W sztuce wokalnej kształciła się prywatnie pod kierunkiem Edgarsa Kramiņša, Irmy Pavāre oraz Iriny Gavrilovici. Jest stypendystką Georg Solti Accademia di Bel Canto, a obecnie uczy się w Accademia Teatro alla Scala w Mediolanie.

Łotewska śpiewaczka to laureatka międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: Nagrody specjalnej na Międzynarodowym Konkursie Hans Gabor (Belvedere), I nagrody na Konkursie Ineses Galantes (Talanti) I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Vox Iuventae (Ryga) oraz II nagrody podczas XXI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2025).

W 2024 roku zaśpiewała partię sopranową w „Stabat Mater” Pergolesiego z Orkiestrą Kameralną Emīla Dārziņa oraz wystąpiła w koncercie galowym otwierającym sezon 2024/25 Łotewskiej Opery Narodowej z Łotewską Orkiestrą Symfoniczną Opery i Baletu. Zadebiutowała wiosną tego roku rolą Liù w operze „Turandot” Pucciniego w Łotewskiej Narodowej Operze i ponownie wcieli się w tę rolę w styczniu 2026. Występowała również z Orkiestrą Opery Krakowskiej, pod batutą takich dyrygentów jak Marta Kluczyńska i Mārtiņš Ozoliņš.

DAVID ROY – baryton

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. dr hab. Adama Zdunikowskiego. Obecnie studiuje w Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover w klasie prof. Marka Rzepki i jest członkiem Junges Ensemble w Semperoper Dresden. Ma na swoim koncie wiele sukcesów w międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach wokalnych, m.in.: I miejsce w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego, II nagroda w XIX Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari (I nagrody nie przyznano), I nagroda w 21th Imrich Godin International Vocal Competition IUVENTUS CANTI 2019, czy II nagroda w III Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria”.

Od 2022 roku współpracuje z Polską Operą Królewską w Warszawie, gdzie kreuje partie Figara w „Il barbiere di Siviglia” oraz Taddea w „L'Italiana in Algeri” Rossiniego. Występował na scenie Opery Nova w Bydgoszczy, m.in. jako Miecznik w „Strasznym dworze” Moniuszki, Belcore w „L'elisir d'amore” Donizettiego czy Hrabia Almaviva w „Le nozze di Figaro” Mozarta. Brał udział w Rossini Opera Festival w Pesaro, gdzie śpiewał jako Don Alvaro w „Il viaggio a Reims” Rossiniego, a w USA zadebiutował w ramach Savannah Voice Festival jako Masetto w „Don Giovannim” Mozarta.

SYLWIA OLSZYŃSKA – sopran liryczny z koloraturą

Absolwentka AM im. K. Pendereckiego w Krakowie oraz AM im. K. Szymanowskiego w Katowicach – studia doktoranckie. Jest laureatką m.in.: wyróżnienia w XVI Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Nagrody Specjalnej na IX Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, Nagrody Specjalnej im. Joan Sutherland na II Międzynarodowym Konkursie im. Evy Marton w Budapeszcie oraz II Nagrody na I Międzynarodowym Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

W 2017 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie jako Pamina w „Czarodziejskim flecie”, a rok później zaśpiewała rolę Mimi w „Cyganerii” podczas Immling Festspiele (Niemcy). Wystąpiła jako Sophie w premierowej produkcji „Werthera” Masseneta. Obecnie śpiewa także w produkcjach Warszawskiej Opery Kameralnej: „Dydonie i Eneaszu” Purcella oraz „Idomeneo, re di Creta” Mozarta. Artystka ma na swoim koncie prawykonania dzieł współczesnych kompozytorów, t.j. „The Lovers’ Garden” Johna Sarkissiana, „Farewell Dream Garden” Dosi McKay, „Strumenti della Passione” Jarka Kordaczuka czy Pieśń „Gdy…” Eugeniusza Knapika. Zajmuje się również wykonawstwem muzyki kameralnej, z recitalami pieśni wystąpiła m.in. w Filharmonii Budapesztańskiej, w Sali Lustrzanej Opery Lwowskiej, czy w Pałacu Książęcym w Żaganiu.

MAŁGORZATA WALEWSKA – mezzosopran dramatyczny

Jedna z najbardziej uznanych polskich śpiewaczek operowych. Ukończyła z wyróżnieniem AM im. F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Haliny Słonickiej. Laureatka oraz finalistka wielu międzynarodowych konkursów m.in.: A. Krausa, L. Pavarottiego, S. Moniuszki i Belvedere. Jeszcze w czasie studiów, w 1991 roku, rolą Azy w „Manru” Paderewskiego zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Warszawie. W swojej 30-letniej karierze współpracowała z dyrygentami światowej sławy i wystąpiła na ponad 30 scenach teatrów operowych m.in.: w Teatro Real (Madryt), Covent Garden (Londyn), Metropolitan Opera (Nowy Jork), Semperoper (Drezno), Deutsche Oper (Berlin), Teatro Nacional de São Carlos (Lizbona), Teatro dell’Opera (Rzym), Seattle Opera, San Francisco Opera, Grand Théâtre (Genewa), Finnish National Opera (Helsinki), Washington National Opera, Baltimore Opera czy Herodion Theatre (Ateny). Do pokazowych ról Małgorzaty Walewskiej należą Carmen, Amneris, Azucena, Dalila, Eboli, Ulryka, Kundry czy Santuzza. W 2014 roku artystka została mianowana Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 2016 roku otrzymała nadawany przez MKiDN Złoty Medal Gloria Artis, a w 2025 roku Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla kultury polskiej i za osiągnięcia w działalności artystycznej.

SONIA DETTLAFF – sopran

Edukację artystyczną rozpoczęła od gry na skrzypcach. W 2014 roku ukończyła z wyróżnieniem studia w AM im. K. Pendereckiego w Krakowie, w klasie dr hab. Marii Seremet, podczas których corocznie była wyróżniana stypendium rektora. Laureatka międzynarodowych konkursów wokalnych, m.in.: I nagrody i 4 nagród specjalnych podczas 52. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antonina Dvořáka w Karlowych Warach, II nagrody na 23. Międzynarodowym Konkursie im. Mikuláša Schneidera-Trnavský'ego w Trnavie, wyróżnienie podczas XVI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu.

Zadebiutowała rolą tytułową w operze „Dydona i Eneasz” Purcella pod batutą Paula Esswooda w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Potem zaprezentowała kreację Paminy w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej oraz w Polskiej Operze Królewskiej i Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie. Można ją było także usłyszeć w roli: Leśnej Nimfy w „Rusałce” Dvořáka w Národním Divadle w Brnie, Fiordiligi w „Così fan tutte”, Ilii w „Idomeneo” Mozarta, Mimì i Musetty w „Cyganerii” Pucciniego oraz Anusi w „Wolnym Strzelcu” Webera, występując m.in. w Operze Wrocławskiej i Operze Nova w Bydgoszczy. Koncertowała m.in. w Czechach, na Słowacji, we Francji, Niemczech, Chorwacji i Stanach Zjednoczonych.

ELWIRA JANASIK – mezzosopran

Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Ryszarda Cieśli. Laureatka II nagrody na XVIII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, III nagrody na IV Konkursie Wokalnym im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz nagrody dla najlepszego mezzosopranu na III Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Giulio Perottiego w Ueckermünde. Wielokrotna stypendystka MKiDN oraz beneficjentka stypendium Fundacji Pro Polonia Society.

Kreuje główne partie w teatrach operowych w Polsce m.in.: Jadwigi w „Strasznym dworze”, Mary w „Holendrze tułaczu”, Magdaleny w „Rigoletto”, Feneny w „Nabucco”, Suzuki w „Madame Butterfly”, Mercedes w „Carmen”, Czipry w „Baronie cygańskim” oraz zagranicą w Teatro Lope de Vega w Hiszpanii. Wystąpiła jako solistka wraz z Capellą Cracoviensis na Gali wręczenia Fryderyków oraz w światowej premierze opery Krzysztofa Meyera – „Ślepy tor”. Ważnym wątkiem w działalności artystki są projekty performatywne, w tym występ na Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Performatywnych w Hamarze, czy na Festiwalu OFF w Teatrze Akt. Współpracuje również z Fundacją Zdzisława Beksińskiego – występowała m.in. w Katowickim Spodku oraz w Tauron Arena Kraków wykonując „Requiem” Alfreda Schnittke oraz „Sine Titulo” Szymona Sutora.

JUSTYNA BLUJ – sopran

Absolwentka Międzynarodowego Studia Operowego w Zurychu, Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz AM im. K. Pendereckiego w Krakowie w klasie śpiewu solowego prof. Olgi Popowicz. Beneficjentka stypendium twórczego MKiDN, którego efektem był cykl koncertów z zapomnianą liryką wokalną polskiego kompozytora Aleksandra Tansmana. Brała udział w wielu koncertach i festiwalach m.in.: recital pieśni K. Szymanowskiego na festiwalu The Blackwater Valley Opera Festival w Irlandii, koncert jubileuszowy Cecilli Bartoli w Operze Zuryskiej, koncert pieśni S. Moniuszki w Operach Wrocławskiej i Krakowskiej czy koncerty galowe z orkiestrą w Filharmonii Gorzowskiej, Zielonogórskiej i Podkarpackiej oraz w NOSPR w Katowicach. Na scenach teatrów operowych kreowała m.in. role w dziełach Ch.W. Glucka, W.A. Mozarta, G. Rossiniego, G. Verdiego, R. Wagnera, R. Straussa, S. Prokofieva czy K. Szymanowskiego. W swoim dorobku posiada również profesjonalne nagrania ponad 20 pieśni Wł. Żeleńskiego.

W 2024 roku została zaproszona do wystąpienie w partii Hrabiny w „Weselu Figara” Mozarta wraz z Singapore Symphony Orchestra w Singapurze oraz koncertowego wykonania partii Ortlindy w „Die Walküre” Wagnera podczas europejskiego tournée, zaprezentowanego wspólnie z Rotterdam Philharmonic Orchestra pod batutą dyrektora muzycznego nowojorskiej Metropolitan Opera, dyrygenta Yannicka Nezet-Seguin'a.

ARTUR PLINTA – kontratenor

Absolwent AM im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Ewy Biegas oraz mgra Łukasza Gaja, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Występował w Operze Wrocławskiej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Rozrywki w Chorzowie, a także podczas festiwali: Opera Rara, Annum Festival oraz w tym roku w Festiwalu All’Improvviso w Gliwicach, gdzie zadebiutował w roli Roberto w „Griseldzie” Alessandro Scarlattiego. Brał udział w projektach z pogranicza teatru i muzyki – w spektaklu muzycznym „Kochana” w reżyserii Roberta Talarczyka, spektaklach plenerowych w reżyserii Michała Znanieckiego – METASTASIANA. „Loteria Metastasio” oraz „Tajemnice Bony Sforzy”, a także w widowisku muzycznym „Ego Sum” w reżyserii Adama Kupaja w Teatrze Wielkim w Łodzi. Artysta ze swobodą porusza się w repertuarze barokowym, klasycznym jak i współczesnym. Wyjątkowa barwa głosu i wrażliwości, pozwala mu przekraczać granice stylów i epok. Wśród dotychczasowych kreacji zaśpiewał m.in.: Damon w „Acis i Galatea” oraz Nireno w „Giulio Cesare in Egitto” Hӓndla, Księcia Orłowskiego w „Zemście nietoperza” Straussa, Cherubina w koncertowej wersji Mozartowskiej opery „Le nozze di Figaro” oraz postaci we współczesnych dziełach Wojciecha Stępnia: operze „Czarne Lustro” i semi operze „Captain Who”.

ŁUKASZ NOWAK – tenor

Od ponad 25 lat obecny na polskiej i międzynarodowej scenie muzycznej. Absolwent AM im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Specjalizuje się w repertuarze oratoryjno-kantatowym i muzyce współczesnej. Od 2009 roku jest członkiem Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, z którym występuje na prestiżowych festiwalach w Polsce i za granicą. Współpracował z renomowanymi zespołami m.in.: Baroque Collegium 1685, Capella Cracoviensis, AUKSO Orkiestrą oraz NOSPR. Występował na takich wydarzeniach, jak: Bachfest Leipzig, Bregenzer Festspiele, Mozartwoche Salzburg, Wratislavia Cantans czy Warszawska Jesień. Brał udział w międzynarodowych projektach, m.in. w „Orfeuszu i Eurydyce” Glucka (Luksemburg, Wersal, Caen) oraz w przygotowaniach nagrania „Magnificat” Bacha z Concentus Musicus Wien i Collegium Vocale 1704 dla Deutsche Grammophon.

Jego dorobek fonograficzny obejmuje blisko 30 albumów, m.in. dla Sony, ORF, Ars Sonora, DUX, czy Anaklasis, w tym nagrania uhonorowane ośmioma Fryderykami. Występował pod batutą wybitnych dyrygentów, takich jak Krzysztof Penderecki, Antoni Wit, Václav Luks, Paul Goodwin, Alexander Liebreich, Marek Moś, Anna Szostak, Martyna Pastuszka, Pablo Heras-Casado i Carlo Rizzi.

ADAM BANASZAK - DYRYGENT

Kierownik Muzyczny Musicae Antiquae Collegium Varsoviense - Orkiestry Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej (od sezonu 2023/2024). W latach 2019-2024 był Kierownikiem Muzycznym Opery Wrocławskiej, a w sezonie 2021/2022 Dyrektorem Artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi.  Poprowadził przeszło 600 koncertów i spektakli, sprawował kierownictwo muzyczne lub podjął się współpracy przy przygotowaniu ponad 50 premier. Współpraca z zespołami grającymi na instrumentach historycznych przyniosła m.in. wykonania „Orfeusza” Monteverdiego, „Juliusza Cezara” i „Mesjasza” Haendla, „Brockes-Passion” Telemanna, „Stworzenia świata” Haydna oraz oper Mozarta. Regularnie współpracuje z zespołami filharmonicznymi (Poznań, Łódź, Kraków, Szczecin, Toruń). Szeroką paletę repertuarową dyrygenta dopełnia muzyka współczesna. Dokonał prawykonań oper P. Mykietyna „Czarodziejska góra” oraz Z. Krauzego „Yemaya - Królowa Mórz”. Wielokrotnie sięgał także do dzieł rzadziej wystawianych „Trouble in Tahiti” Bernsteina, „Głos ludzki” Poulenca. Dokonał nagrań „Curlew River” i „The Burning Fiery Furnace” Brittena.

Jest adiunktem na Akademii Muzycznej we Wrocławiu ze stopniem doktora habilitowanego. Jako popularyzator opery na antenie Radiowej Dwójki poprowadził - wspólnie z Agatą Kwiecińską - cykl audycji o muzyce G. Pucciniego i J. Straussa. Dla Polskiego Radia współtworzy także podcast „Anatomia opery”.

ARTE DEI SUONATORI

30 lat temu muzycy orkiestry, założonej przez Ewę i Aureliusza Golińskich, inicjowali w Polsce praktykę wykonywania muzyki dawnych epok na historycznych instrumentach. Po latach wspólnych i indywidualnych doświadczeń poszukiwania artystyczne muzyków koncentrują się na nieustannym zgłębianiu sedna języka muzycznego kompozytorów minionych epok, co w połączeniu z historycznym instrumentarium doprowadziło do stworzenia stylu jednocześnie historycznego, nowoczesnego, jak i na wskroś indywidualnego. Ogromny repertuar orkiestry to zbiór około 700 kompozycji, obejmujący dzieła powstałe od chwili wykształcenia się muzyki barokowej do wczesnego romantyzmu, a także utwory napisane współcześnie i jej dedykowane.

Arte dei Suonatori zarejestrowało i wydało 18 albumów płytowych, wyróżnionych przez międzynarodową krytykę muzyczną m.in. takimi nagrodami jak Gramophone Award, Diapason d’Or Diapason 5 i Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Répertoire, Classics Today, Classic CD, czy „Classic FM Magazine”.

Zespół intensywnie koncertuje w Europie, Ameryce Północnej i Azji. Utrwalił liczne nagrania dla wielu rozgłośni radiowych, m.in. dla BBC, Danmarks Radio, SWR, Programu 2 Polskiego Radia oraz dokonał rejestracji telewizyjnych dla francuskiej stacji Mezzo, a także TVP3, TVP Kultura, TVP1. Od kilku lat zespół rozwija współpracę z Marcinem Świątkiewiczem jako solistą i dyrygentem.

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”

Kameralna grupa śpiewacza, utworzona w 1990 roku przez kierującą zespołem do dziś dyrygentkę Annę Szostak, ceniona jest przede wszystkim za perfekcyjne wykonania muzyki współczesnej. Dokonuje prawykonań i świetnie odnajduje się w interpretacjach muzyki dawnej. Camerata Silesia zdobyła międzynarodową renomę występując w salach koncertowych Europy i Azji. Gości podczas najważniejszych międzynarodowych festiwali muzycznych w Polsce, m.in.: Warszawskiej Jesieni, Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena czy Chopin i jego Europa. Chór był również zapraszany na festiwale zagraniczne: m.in. Sommerfestspiele w Bregenz, ISCM World Music Days w Wiedniu, Musikfestival Landschaft Westfalen w Münster czy Sounds New Contemporary Music Festival w Canterbury.

Wielokrotnie pod batutą Krzysztofa Pendereckiego współwykonywał „Pasję Łukaszową”, „Polskie Requiem” i „Siedem bram Jerozolimy”. W tym roku zespół wystąpił w Luksemburgu i Brukseli, prezentując koncertowe wykonania „Latającego Holendra” Wagnera pod dyrekcją Tarmo Peltokoskiego.

Camerata Silesia współpracuje z najwybitniejszymi dyrygentami, solistami, instrumentalistami i orkiestrami, spośród których warto wymienić: Wiener Symphoniker, London Philharmonic Orchestra, Narodową Orkiestrę Polskiego Radia w Katowicach oraz Sinfonię Varsovia.

Zespół ma w dorobku już kilkadziesiąt płyt nagrodzonych „Fryderykami”. W 2004 roku zespół został instytucją kultury Miasta Katowice, a także podjął współpracę z NOSPR, której siedziba stała się miejscem regularnych koncertów Cameraty Silesii.
Muzyka i poezja zawsze były uznawane za Siostry, które idąc ramię w ramię wspierają się nawzajem. Tak jak poezja jest harmonią słów, tak muzyka jest harmonią nut, i tak jak poezja wznosi się ponad prozę i oratorium, tak muzyka jest wywyższeniem poezji. Obie mogą się wyróżniać, ale z pewnością są najdoskonalsze, gdy są wyważone-spójne, ponieważ nic nie chce wtedy wywyższyć żadnej z ich doskonałości – Henry Purcell.

Organizator

Patronat medialny

Wydarzenie w ramach programu „Tysiąclecie Królestwa Polskiego” - cyklu wydarzeń i projektów zorganizowanych z okazji 1000. rocznicy koronacji Bolesława Chrobrego

Dofinansowanie

Przedsięwzięcie objęte wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Inwestycji A2.5.1 „Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju”.

Całkowita wartość przedsięwzięcia: 299 308,00 zł
Kwota dofinansowania z UE: 200.000,00 zł
Nazwa przedsięwzięcia: XXXI Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS

Celem projektu „XXXI Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS” jest przypominanie rocznic ważnych dla Nowego Sącza, regionu, a także dla całego kraju.. W ramach przedsięwzięcia zaplanowane zostały 3 koncerty, 1 spektakl i 1 cykl szkoleń. Wydarzenia artystyczne będą dostępne dla dorosłych, w tym Osób z Niepełnosprawnościami – niewidomych, głuchych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową. Do 1 z koncertów powstanie wizualizacja wykonana przez AI na bazie obrazów z epoki oraz wykonywanej muzyki. Podniesie to świadomość uczestników Festiwalu na temat możliwości AI i jej zastosowań we współczesnej sztuce. Odbiorcami cyklu szkoleń będą seniorzy. Celem szkoleń będzie podniesienie ich kompetencji cyfrowych z uwzględnieniem bezpieczeństwa w Internecie.


Kalendarium wydarzeń

Edukacja Sztuka Warsztat

RYSUNEK ARCHITEKTONICZNY DLA MŁODZIEŻY

8 listopada - 20 grudnia 2025

Galeria Sztuki Współczesnej BWA SOKÓŁ