Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

CarpaTrails – Muzyczne Szlaki Karpat

Muzyka Koncert

11 marca 2022, godz. 19:00

sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ

Wstęp: 45 zł, 40 zł, *1 zł
Dodatkowe informacje:
Bilety od 11 lutego on-line na stronie mcksokol.pl oraz w kasie MCK SOKÓŁ.

* Bilety w cenie 1 zł dla działaczy opozycji antykomunistycznej i osób represjonowanych z powodów politycznych (na podstawie legitymacji)
CarpaTrails - Muzyczne Szlaki Karpat, to koncert orkiestry Sinfonia Carpathia z gościnnym udziałem Maksyma Dondalskiego - Koncertmistrza Opery Narodowej w Warszawie.
W repertuarze znajdą się kompozycje autorstwa Ewy Borcz nawiązujące do melodii z regionu Karpat, m.in.: „Diabelski Staw" - wirtuozowski utwór na dwoje skrzypiec i orkiestrę smyczkową w wykonaniu Maksyma Dondalskiego i Bartosza Życzyńskiego - Koncertmistrza orkiestry Sinfonia Carpathia oraz „Serenada Karpacka"- czteroczęściowe dzieło, w którym pojawiają się nawiązania do polskiego i słowackiego folkloru, a przedstawione w nowatorski sposób przywodzą na myśl współczesne dzieła muzyki filmowej. Bogactwo brzmienia instrumentów smyczkowych umożliwia malowanie przy pomocy dźwięków górskich krajobrazów, opowiadając przy tym tajemnicze, lokalne historie i legendy.


Sinfonia Carpathia
soliści: Maksym Dondalski, Bartosz Życzyński
dyrygent: Maksym Dondalski
prowadzenie koncertu – Jakub Bulzak


Program:
1. „Doliną Wisłoki“ - Ewa Borcz
2. „Diabelski Staw“ - Ewa Borcz

Soliści: Maksym Dondalski, Bartosz Życzyński

 3. „Serenada Karpacka“ - Ewa Borcz
Cz. I Cergowskie jaskinie
Cz. II Pieśń Maronki
Cz. III Taniec Sawka
Cz. IV Banda Janosika
Sinfonia Carpathia to młoda, dynamicznie rozwijająca się kameralna orkiestra. Zespół został założony w Nowym Sączu w 2018 roku przez skrzypka Bartosza Życzyńskiego, a współtworzą go absolwenci polskich i zagranicznych uczelni muzycznych, soliści, kameraliści, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów, pochodzący głównie z Sądecczyzny. Orkiestra działa z ramienia Stowarzyszenia Artystycznego Carpathian, którego celem jest upowszechnianie muzyki i promowanie młodego pokolenia twórców oraz wykonawców na terenie regionu oraz poza jego granicami. Misją artystów jest tworzenie ambitnej i profesjonalnej formacji opartej na pasji do muzyki.

Podstawowy skład instrumentalny Sinfonii Carpathii to kwintet smyczkowy, rozszerzany przy okazji większych wydarzeń o sekcję dętą i rytmiczną. Orkiestra wykonuje zróżnicowany repertuar, od dzieł kompozytorów klasycznych i współczesnych, po wielkie dzieła muzyki filmowej i rozrywkowej. Szczególne miejsce w repertuarze Zespołu zajmują dedykowane mu aranżacje i kompozycję autorstwa Ewy Borcz. Efektem pracy artystów są koncerty i nagrania, które dają im możliwość prezentacji swoich umiejętności, a publiczności odbioru wrażeń muzycznych na najwyższym poziomie. Orkiestra ma na swoim koncie udział w wielu koncertach, festiwalach i projektach.
Maksym Dondalski - urodził się w 1989 r. Pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął pod kierunkiem ojca, Jana Dondalskiego. W wieku 7 lat podjął naukę w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Olsztynie w klasie fortepianu prof. Lidii Zaborskiej i skrzypiec pod kierunkiem prof. Zdzisława Wylonka. W latach 2008-2013 studiował na wydziale instrumentalnym Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, pod kierunkiem prof. Jadwigi Kaliszewskiej i prof. Marcina Baranowskiego, który ukończył z wyróżnieniem. W roku 2015 ukończył również na tej uczelni studia dyrygentury symfonicznej.

Uczestnik i laureat wielu konkursów skrzypcowych: w wieku 9 lat został laureatem I nagrody na Wielkopolskim Konkursie Skrzypcowym (Poznań, 1998), w 2000 r. wziął udział w V Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu, otrzymując I wyróżnienie. Do jego największych osiągnięć należą m.in.: IV nagroda na I Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. G. P. Telemana w Poznaniu (2004), I miejsce i nagroda za najlepsze wykonanie utworu N. Paganiniego na II Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym „Młody Paganini” w Legnicy (2004), I miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym „Młodzi Wirtuozi” w ramach II Międzynarodowego Festiwalu „Paganini 2004” we Wrocławiu (2004).

Był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz dzieci oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Na koncie ma liczne występy solistyczne: występował m.in. z Warmińsko-Mazurską Orkiestrą Symfoniczną, Legnicką Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Koszalińskiej, Filharmonią Opolską, Sinfonią Baltica w Słupsku, Filharmonią Gorzowską. Koncertował we Francji oraz Rosji. Wielokrotnie występował jako solista w Filharmonii Berlińskiej z takimi dyrygent taki jak: Scott Lawton, Igor Budinstein, Stanley Dodds czy Borislav Iwanov.

W lutym 2019 wygrał konkurs i został powołany na stanowisko Koncertmistrza Opery Narodowej w Warszawie - Teatr Wielki.
Bartosz Życzyński - koncertujący skrzypek, kameralista i pedagog.

Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat w Państwowej Szkole Muzycznej w Nowym Sączu. Uczył się pod kierunkiem Zbigniewa Szlezera, Ewy Szubry Jargoń i Krzysztofa Michalika.

Ukończył Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie Vadima Brodskiego, następnie kontynuował naukę w Academie de musique de Monaco w klasie skrzypiec Louisa Denis OTT oraz skrzypiec i muzyki kameralnej w Conservatoire de Nice w klasie Danuty Glowackiej-Pitet. Był też stypendystą Lynn University conservatory of music.

Swoje umiejętności w grze na skrzypcach rozwijał także na licznych kursach muzycznych takich jak: Międzynarodowe Kursy w Łańcucie, Międzynarodowe Kursy w Nowym Sączu, Music Course at Lynn University, Academie de Musique Monaco (BSI-Masters), Kursy Mistrzowskie w Konserwatorium CNRR Nice, Akademia Chigiana Siena, Festival Aix en Provence: Orchestre des Jeunes de la Mediterranee, współpracując z muzykami z London Symphony Orchestra. Kształcił się pod okiem takich znakomitych profesorów jak Renaud Capucon, Zakhar Bron, Marina Jaszwili, Ilya Kaler, Arianne Matheus, Piotr Janowski, Krzysztof Michalik, Zbigniew Szlezer, Ewa Szubra-Jargon czy Sergiu Schwartz.

Współpracował z czołowymi orkiestrami europejskim, koncertując w kilkunastu krajach, takich jak USA, Niemcy, Szwajcaria, Francja, Włochy, Belgia, wykonując koncerty w Turynie - Teatro Regio, Mediolanie - La Scala, Monako - Audytorium Rainier III i wielu innych.

Zdobył liczne nagrody i wyróżnienia na krajowych i międzynarodowych konkursach skrzypcowych.

Artysta jest jednym z założycieli Stowarzyszenia Artystycznego Carpathian i powstałej w 2018 roku orkiestry Sinfonia Carpathia.

Gra na instrumencie z francuskiej pracowni Jeana Baptiste Vuillaume z 1851 roku.
Ewa Borcz - kompozytorka, aranżerka, altowiolistka w Kwartecie Galicyjskim oraz orkiestrze Sinfonia Carpathia. W 2015 roku ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie altówki prof. Piotra Reicherta.

Od 2014 r. zrealizowała kilkadziesiąt opracowań na składy kameralne i symfoniczne.

W 2017 roku rozpoczęła prace nad stworzeniem nowatorskich kompozycji na kwartet smyczkowy w oparciu o najpiękniejsze melodie ludowe z regionów: Pogórza, Beskidu Sądeckiego, Krakowa oraz Podhala. Kompozycje nawiązujące do tradycji i małopolskiego folkloru zostały nagrane przez Kwartet Galicyjski i wydane w formie albumu o nazwie „Folkomania”. Miniatury na kwartet smyczkowy ze wspomnianej płyty zostały docenione podczas Festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” i wykonane w Studio im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, a także podczas „Turnieju Muzyków Prawdziwych” w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, gdzie zespół zdobył nagrodę specjalną Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Płyta z kompozycjami uplasowała się na 8. miejscu w Plebiscycie „Wirtualne Gęśle”.

Od września 2019 r. Ewa Borcz rozpoczęła prace nad kolejnymi kompozycjami. Powstały, m.in: Kwartet Smyczkowy nr 1 „na tematy małopolskie” inspirowany ludowością, utwór programowy „Światło" nawiązujący do skonstruowania pierwszej ulicznej lampy naftowej, a także miniatury „Początek” i „Ostatni” w których po raz pierwszy wykorzystana została elektronika dla wzmocnienia przekazu oraz symboliki.

W 2019 roku kompozytorka została Laureatką Programu „Muzyka Naszych Czasów" organizowanego przez Stowarzyszenie Akademia im. Krzysztofa Pendereckiego oraz Europejskie Centrum Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Utwór „Beskidnicy" został wydany w ramach tego programu przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz nagrany przez Wytwórnię Płytową DUX, a jego prapremiera miała miejsce podczas koncertu laureatów w Europejskim Centrum Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. W 2021 roku Ewa Borcz została laureatką Nagrody Burmistrza Miasta Gorlice Rafała Kuklu w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.

Na co dzień autorka współpracuje z wieloma osobistościami polskiej sceny muzycznej oraz specjalistami z dziedzin artystycznych.

Kalendarium wydarzeń

Kino Seans filmowy

Poufne lekcje perskiego

10 marca 2022, godz. 17:40

Kino SOKÓŁ

dwie małpki na drzewie
Kino Seans filmowy

Ukraińskie Poranki | Українські Pанки

12 - 20 marca 2022

Kino SOKÓŁ