„Znane i nieznane” | L'ARTE ORGANICA 2024
19 czerwca 2024
-
29 zdjęć
W ramach tegorocznej edycji XXII Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L’ARTE ORGANICA sądeccy melomani mieli przyjemność wysłuchać wyjątkowego koncertu pt. „Znane i nieznane”, w wykonaniu holenderskiego organisty Henny’ego Heikensa. Koncert, który odbył się 18 czerwca w Kościele św. Kazimierza w Nowym Sączu, był jednym z wielu ciekawych wydarzeń tegorocznego festiwalu przyciągającego z każdym rokiem coraz większą rzeszę słuchaczy.
Henny Heikens zaprezentował program pełen kontrastów i niespodzianek, umiejętnie łącząc znane arcydzieła z mniej popularnymi, lecz równie doskonałymi utworami. W repertuarze znalazły się takie kompozycje, jak „Toccata ex d” Dietericha Buxtehudego, „Allein Gott in der Höh sei Ehr” Jana Sebastiana Bacha, „Preludium i fuga a-moll” Cora Kee, „Drone Music” Antona Pauwa, „Voluntary on HSAE” Pieta Kee, czy „IV Sonata organowa A-dur” Augusta Gottfrieda Rittera.Koncert rozpoczął się dynamiczną toccatą Buxtehudego, kompozycją pełną wirtuozerii i energii, która wprowadziła publiczność w nastrój wieczoru. Buxtehude, jeden z najważniejszych kompozytorów barokowych, był inspiracją dla młodego Bacha, co bez wątpienia dało się odczuć i usłyszeć w bogactwie harmonicznym i rytmicznym tego utworu.
Odmienny klimat wieczoru wprowadziły kompozycje J.S. Bacha, dzieła pełne majestatu i duchowej głębi. Bach, znany jako mistrz kontrapunktu, w tych chorałowych fantazjach ukazał swoje nieprzeciętne umiejętności kompozytorskie, tworząc dzieła, które są jednocześnie podniosłe i medytacyjne.
Nieco mniej znane, lecz równie wartościowe i ciekawe dla publiczności były utwory Cora Kee i Pieta Kee. „Preludium i fuga a-moll” Cora Kee, współczesnego kompozytora holenderskiego, wyróżniały się nowoczesna ekspresją i innowacyjnymi rozwiązaniami harmonicznymi. Natomiast „Voluntary on HSAE”, to utwór, który zaskakuje subtelnością i elegancją.
Szczególnym punktem w programie koncertu było wykonanie „Drone Music” Antona Pauwa, w obecności samego kompozytora, który przyjeżdżając do Nowego Sącza, zaszczycił wszystkich uczestnicząc w wydarzeniu. Utwór ten, pełen eksperymentalnych rozwiązań i nietypowych efektów, wprowadził słuchaczy w zupełnie nowy wymiar muzyki organowej, pokazując, jak wiele możliwości kryje się w tym instrumencie. Koncert zakończyło brawurowe wykonanie „IV Sonaty organowej A-dur” Augusta Gottfrieda Rittera, uważanej za jedno z najbardziej wymagających technicznie i artystycznie dzieł w repertuarze organowym XIX wieku.
Koncert prowadzony był przez Annę Woźniakowską, która wtajemniczała słuchaczy w zagadnienia związane z prezentowanymi utworami.
Zgromadzona w Kościele św. Kazimierza publiczność była zachwycona zarówno doborem repertuaru, jak i mistrzowskim wykonaniem Henny’ego Heikensa.
Zapraszamy na kolejne koncerty odbywające się w ramach festiwalu L’ARTE ORGANICA, który stał się nie tylko muzycznym świętem, ale i doskonałą okazją, aby odkrywać nowe, nieznane dotąd kompozycje i delektować się pięknem muzyki organowej w jej najczystszej postaci.
Agata Życzyńska