Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

Znaczenie Wolności | IUBILAEI CANTUS 2023

13 listopada 2023 - 28 zdjęć
Koncertem Chóru Mieszanego Katedry Wawelskiej pn. „Znaczenie wolności” uroczyście upamiętniono 105. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach XXIX Sądeckiego Festiwalu Muzycznego IUBILAEI CANTUS, którego ideą jest przypominanie ważnych dla miasta i regionu, ale też dla całego kraju dat.
Chór Mieszany Katedry Wawelskiej został założony z inicjatywy obecnego dyrygenta, Andrzeja Korzeniowskiego. Zespół kontynuuje wielowiekową tradycję muzyczną Katedry na Wawelu wykonując bogaty i zróżnicowany repertuar, który obejmuje kompozycje wokalno-instrumentalne oraz a cappella od renesansu po współczesne utwory kompozytorów XXI wieku.

Nieskazitelne brzmienie Chóru Katedry Wawelskiej jest niewątpliwym sukcesem połączonych sił wykwalifikowanych wokalistów i dyrygenta. W każdym z wykonywanych utworów słyszalna była dbałość o najmniejszy szczegół, które przekładały się na idealną intonację, prawidłowe proporcje i piękną barwę.

Na piękne brzmienie chóru, które wypełniło wnętrze Kościoła św. Kazimierza w Nowym Sączu, składała się również prawidłowa dykcja i artykulacja wykonawców, dzięki którym zrozumiałe było każde słowo. Duża muzykalność połączona z wysokiej klasy techniką wokalną pozwalały artystom na budowanie napięcia i dramaturgii, a wśród publiczności budziły zachwyt i dreszcz emocji.

Podczas koncertu widoczne było ogromne zaangażowanie i pasja artystów, którzy stwarzali wokół siebie atmosferę pełną uroczystej zadumy.

W programie koncertu znalazły się utwory polskich kompozytorów. Jako pierwszy zabrzmiał polski średniowieczny hymn „Gaude Mater Polonia”. Po nim pojawiły się utwory Wacława z Szamotuł, Juliusza Łuciuka, Józefa Świdra, Klaudii Rabiegi oraz Henryka Mikołaja Góreckiego.

Wyjątkowym punktem w programie wydarzenia było prawykonanie kompozycji Klaudii Rabiegi pt. „Znaczenie wolności”. Wykonaniu utworu towarzyszyło wejście przed ołtarz chóru, który w trakcie słowa mówionego na chwilę opuścił swoje miejsce. Dzięki takiemu zabiegowi uwidoczniono harmonię zastosowaną przez kompozytorkę oraz uzyskano efekt fali akustycznej, echa.

Na uwagę i duże uznanie zasługuje przejmujące wykonanie i interpretacja utworu „Matko Najświętsza” H.M. Góreckiego, jednego z najpiękniejszych i teologicznie najgłębszych utworów muzyki kościelnej.

Po zakończeniu koncertu oczarowana publiczność nagrodziła artystów gromkimi owacjami na stojąco, zachęcając do wykonania bisu.

Agata Życzyńska