Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

WAŻNE ROCZNICE | L'ARTE ORGANICA 2023

28 czerwca 2023 - 28 zdjęć
Wolfgang Amadeusz Mozart określił organy mianem króla instrumentów, ponieważ skupiają w sobie niemal wszystkie elementy brzmienia, które można spotkać w muzyce. Nie bez powodu organy budowane w XIX wieku we Francji czy Niemczech nazywane były organami symfonicznymi.
Różnorodna paleta barw oraz możliwości dynamiczne sprawiały, że mogły one naśladować instrumenty wchodzące w skład orkiestry symfonicznej, a nawet zastąpić wielogłosowość wokalną. Organy łączą zatem możliwości formalne i brzmieniowe, które zostały wypracowane na przestrzeni wieków.

O słuszności stwierdzenia. Mozarta można było się przekonać podczas recitalu organowego Josefa Stilla, który odbył się 27 czerwca (wtorek) w Kościele św. Kazimierza w Nowym Sączu.
Było to już trzecie wydarzenie w ramach tegorocznej, XXI edycji Sadeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L’ARTE ORGANICA.

Koncert rozpoczął się od wirtuozowskiego wykonania jednego z najsłynniejszych utworów Siergieja Rachmaninowa, „Preludium cis-moll”, które doczekało się także transkrypcji na organy. W czasach, kiedy Rachmaninow komponował i koncertował, uważany był za jednego z najlepszych pianistów. Jak przekonuje historia, w programie prawie każdego koncertu musiało znaleźć się wspomniane preludium.

W drugiej części koncertu zabrzmiały: „Marsz żałobny” oraz „Medytacja” Jana Jancy. Jest to kompozytor, którego zarówno nazwisko, jak i dorobek twórczy, są w Polsce prawie nieznane. Jego muzyka charakteryzuje się zaskakującą, czasami odrzucającą porządek tonalny harmonią. Zaprezentowane przez artystę utwory wprowadzały słuchacza w melancholijny, a zarazem podniosły nastrój, który zawdzięczało się nie tylko charakterowi kompozycji, ale też swobodzie wykonawczej i interpretacyjnej Josefa Stilla.
Ponadto w tej części koncertu usłyszeć można było trzy kompozycje Jana Sebastiana Bacha: „Preludium a-moll”, „Fuga a-moll” oraz cieszącą się dużą popularnością, na co może wskazywać liczba aranżacji oraz transkrypcji na różne zespoły instrumentów, „Aria z Suity D-dur”. Utwory Bacha bardzo dobrze brzmią nie tylko na instrumentach, na które zostały pierwotnie napisane, czego przykładem jest aria zagrana przez Josefa Stilla.

W kolejnej części koncertu wykonana została niezwykle brawurowa i uroczysta „Fanfara D-dur” Jacquesa-Nicolasa Lemmensa oraz „Chant de paix” Jeana Langlaisa.

Koncert zakończyła monumentalna fantazja chorałowa „Halleluja” Maxa Regera. Bardzo rozbudowany i zróżnicowany pod względem stylu, charakteru i tempa utwór, pozwolił na pokazanie bogactwa brzmienia organów, jakie znajdują się w Kościele św. Kazimierza oraz wybitnej techniki wykonawczej i wrażliwości artysty.

Koncert w wykonaniu Josefa Stilla był prawdziwą ucztą muzyczną, na co wskazywać mogły gromkie oklaski oraz wypowiadane wyrazy uznania i podziwu dla wykonawcy po jego występie.

Wydarzenie poprowadziła Anna Woźniakowska, której słowo o muzyce wprowadzało słuchaczy w nastrój odpowiedni dla prezentowanego programu.

Zapraszamy na kolejny koncert w ramach festiwalu L’ARTE ORGANICA, który odbędzie się 6 lipca o godzinie 19:00 w Bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu.
Agata Życzyńska