Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

Warsztaty plenerowe – ŚLADY I ZNAKI

12 kwietnia 2025 - 12 zdjęć
12 kwietnia 2025 w Stadłach, gmina Podegrodzie, odbyły się warsztaty plenerowe ŚLADY I ZNAKI, zrealizowane w ramach projektu Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego Zarząd Główny: „Kropki i kreski. Upowszechnienie wiedzy o dekorowaniu ścian w drewnianym budownictwie regionalnym”, finansowanego przez program „Nauka dla Społeczeństwa II” Ministerstwa Edukacji i Nauki.
W słonecznej, wiosennej aurze, w gospodarstwie pana Kazimierza Basty, uczestnicy — dzieci i młodzież z Gładyszowa na Łemkowszczyźnie — pracowali z prostymi, naturalnymi narzędziami, odtwarzając dawne wzory: kropki, kreski, falki i palemki. Była to nie tylko zabawa, ale też okazja do odkrywania własnej ekspresji i spotkania z dawnymi formami ludowej estetyki.

Wśród uczestników znalazły się dzieci zaangażowane w ŁemART — wyjątkową inicjatywę artystyczną promującą dziedzictwo Łemkowszczyzny poprzez sztukę. ŁemART integruje twórców i artystów z różnych środowisk, tworząc przestrzeń do wymiany doświadczeń, działań warsztatowych i wspólnego budowania mostów między tradycją a współczesnością. To projekt, który wśród innych działań, pozwala także młodemu pokoleniu odkrywać swoje korzenie i twórczo je interpretować.

Współtwórcą działań w ŁemART jest sołtys Gładyszowa Krzysztof Piotrowski — artysta malarz i animator działań artystycznych w Gładyszowie — Galeria pod Mostem.

Warsztaty prowadziła dr Elżbieta Jodłowska — antropolożka i artystka plastyk (PTL Oddział Kraków), wspierana przez twórcę ludowego Kazimierza Bastę.

Nie mogło też zabraknąć regionalisty i folklorysty Krzysztofa Bodzionego, szefa GOK Podegrodzie. Warsztaty odwiedził również Zbigniew Wolanin, etnograf, kustosz — Muzeum Ziemi Sądeckiej w Nowym Sączu, oraz kurator kolekcji Muzeum Nikifora w Krynicy.

To niezwykłe spotkanie mikroregionów pozwoliło połączyć przeszłość z teraźniejszością, a lokalną tradycję z otwartym, nowoczesnym spojrzeniem na sztukę.