„Trzysta lat muzyki organowej” Andreas Meisner | L’ARTE ORGANICA 2023
16 czerwca 2023
-
24 zdjęcia
Recitalem Andreasa Meisnera rozpoczęła się kolejna edycja Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L’ARTE ORGANICA. Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ już po raz dwudziesty pierwszy, przyczynia się do popularyzacji organów jako instrumentu koncertującego, poprzez organizację koncertów i recitali organowych.
Na tegorocznych koncertach zaprezentują się wirtuozi z Polski, Niemiec i Belgii, którzy wystąpią w trzech nowosądeckich świątyniach. Podczas tych wystąpień sądeccy melomani będą mieli okazję usłyszeć i porównać instrumenty zróżnicowane m.in. pod względem liczby głosów, czy traktury gry i rejestrów, w idealnej przestrzeni do odbioru muzyki organowej, jaką jest kościół.Wczorajszy wieczór (15 czerwca 2023) rozpoczął Dyrektor Artystyczny festiwalu prof. dr hab. Dariusz Bąkowski–Kois, który pełni tę funkcję od ubiegłego roku. Jest to organista i historyk, Kierownik Katedry Organów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, który recital zagrał podczas festiwalu L’ARTE ORGANICA w 2021 roku, a w duecie z Tomaszem Wolakiem (bas-baryton) mogliśmy go usłyszeć z roku ubiegłym. Profesor Bąkowski–Kois przybliżył obecnym na koncercie słuchaczom historię oraz ideę festiwalu, wyrażając tym samym wdzięczność za zaangażowanie i organizację tego przedsięwzięcia. Po krótkim słowie oddał głos Annie Woźniakowskiej, związanej z Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ (wcześniej Wojewódzkim Ośrodkiem Kultury) od 80. lat XX wieku, która przedstawiła artystę wieczoru oraz przybliżyła repertuar koncertu.
Andreas Meisner, swój wirtuozowski recital rozpoczął od Preludium i fugi a-moll Johanna Sebastiana Bacha, jednego z największych geniuszy muzycznych wszechczasów oraz propagatora muzyki organowej. Bach osiągnął mistrzostwo w sztuce, jaką jest komponowanie utworów organowych, które pozwoliło mu na pokazywanie w jego twórczości wszystkich możliwości organów, „króla” instrumentów.
Kolejnym utworem, który zabrzmiał podczas tego koncertu był chorał Nun bitten wir den heiligen Geist Bux (Ninie błagamy Ducha Świętego) Dietricha Buxtehudego, którego to twórczość wywarła największy wpływ na muzykę J. S. Bacha.
Felix Mendelssohn-Bartholdy to kompozytor znany głównie z dzieł wokalno-instrumentalnych oraz symfonii. Ważne miejsce w jego dorobku artystycznym stanowią także sonaty organowe. I sonatę organową f-moll, w której słyszalne jest umiłowanie kompozytora do bachowskiej dyscypliny twórczej oraz romantyzmu, wykonał Andreas Meisner. Czteroczęściowy utwór pozwolił na pokazanie znakomitej techniki artysty, jego wirtuozerii oraz wrażliwości widocznej w wolnych częściach dzieła (Adagio, Andante).
Kolejno wykonana została miniatura Ferenca Liszta (San Francesco) będąca muzycznym obrazem św. Franciszka z Asyżu.
Następnie pojawiły się utwory kompozytorów, których nazwiska są mało znane, czyli: Marco Enrico Bossi, Erik Satie, Théodore Dubois. Ich wybór nie był przypadkowy, bowiem ideą festiwalu poza popularyzacją instrumentu, jest również przybliżanie różnorodnej literatury organowej.
Zarówno wykonanie, jak i dobór repertuaru spotkał się z dużą aprobatą licznie przybyłej publiczności, która nagrodziła organistę gromkimi brawami, wyrażając swój podziw i uznanie.
Zapraszamy na kolejne wydarzenie tego cyklu, które odbędzie się 20 czerwca o godzinie 19:00 w Bazylice św. Małgorzaty w Nowym Sączu.
Agata Życzyńska