Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

SENSUS | Teatr Polska 2025

26 listopada 2025 - 27 zdjęć
Ostatni już spektakl w tegorocznej odsłonie programu Teatr Polska w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ okazał się wyjątkowym zwieńczeniem całego cyklu. „Sensus”, zaprezentowany 26 listopada, zamknął program w sposób niezwykle spójny i estetycznie dojrzały – subtelny, mądry i pełen wrażliwości, który od pierwszych minut wciągał publiczność w świat współczesnych pragnień, rozczarowań i codziennych emocji.
Twórcy – Natalia Sakowicz i Maciej Cempura – prowadzą opowieść o parze trzydziestolatków, Eli i Filipie, z lekkością, która nie odbiera historii głębi. Wręcz przeciwnie: pozwala jej wybrzmieć. Każdy detal – od precyzyjnych dialogów, przez kompozycję ruchu, aż po muzykę i światło – składa się na spektakl niezwykle spójny, trafiający w sedno doświadczeń pokolenia millenialsów.

To, co szczególnie wyróżnia „Sensus”, to umiejętne połączenie aktorskiej ekspresji z wykorzystaniem form lalkowych. Dzięki pracy Olgi Ryl-Krystianowskiej i zespołu Czyni Cuda, lalki stają się metaforą wewnętrznych stanów bohaterów – ich nadziei, kryzysów, a czasem bezradności wobec własnych emocji. Reżyserka Agata Puszcz prowadzi narrację tak, by widz ani przez chwilę nie miał poczucia nadmiaru czy dydaktyzmu. Zamiast tego otrzymujemy opowieść intymną, bliską, pełną nieoczywistych momentów czułości i ironii.

Spektakl zaczyna się od promiennego zauroczenia – tego cudownego etapu, który wielu z nas zna aż za dobrze. Jednak twórcy nie poprzestają na słodkim początku. Z biegiem scen obraz relacji gęstnieje, pojawiają się mikropęknięcia, rutyna, potrzeba dopasowania się do społecznych oczekiwań. I choć „Sensus” nie unika trudnych tematów, to, co najbardziej uderza, to jego humanistyczna delikatność. Twórcy nie odbierają widzowi nadziei: pokazują, że w każdej relacji – mimo rozczarowań – wciąż istnieje przestrzeń na spotkanie, rozmowę i bliskość.

Warto docenić także dramaturgię Zuzanny Bojdy, która tworzy ramy dla historii żywej, aktualnej i niezwykle naturalnej. Reżyseria światła Prota Jarnuszkiewicza oraz choreografia Izy Szostak dopełniają całości – subtelnie prowadząc wzrok widza tam, gdzie emocje pulsują najmocniej.

„Sensus” to spektakl dojrzały, pięknie zrealizowany i poruszający. Zamknięcie programu Teatr Polska w MCK SOKÓŁ tak udanym tytułem to prawdziwy prezent dla publiczności. Ostatni spektakl w ramach tegorocznej edycji okazał się nie tylko podsumowaniem, ale i mocnym akcentem finałowym – dowodem na to, że teatr wciąż potrafi mówić o współczesności w sposób czuły, błyskotliwy i głęboko ludzki.

Agata Życzyńska