Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

Recital Muzyki Polskiej | IUBILAEI CANTUS 2024

12 listopada 2024 - 12 zdjęć
Recital Muzyki Polskiej w wykonaniu Adama Kośmieji odbył się 11 listopada w ramach XXX Sądeckiego Festiwalu Muzycznego IUBILAEI CANTUS, wpisując się w uroczyste obchody święta narodowego. Ten wyjątkowy koncert, poświęcony muzyce polskiej, stał się nie tylko artystycznym wydarzeniem, ale także symboliczną podróżą przez historię polskiej muzyki fortepianowej.
Adam Kośmieja udowodnił, że jest jednym z najciekawszych polskich pianistów swojego pokolenia. Artysta wykazał się nie tylko doskonałym warsztatem technicznym, ale również rzadko spotykaną muzykalnością, która pozwoliła mu przenieść publiczność w różnorodne światy polskiej twórczości fortepianowej.

Recital otworzyła Etiuda c-moll op. 10 nr 12 Fryderyka Chopina, znana szerzej jako „Rewolucyjna” – utwór, w którym Adam Kośmieja pokazał swoją wirtuozerię. Jego interpretacja pełna była dynamiki i wewnętrznego napięcia, które doskonale oddały burzliwy charakter tej kompozycji. Kolejne mazurki Chopina, choć krótsze i o bardziej subtelnej narracji, ujawniły jego wrażliwość na styl narodowy i finezyjność, jaką artysta wniósł w swoje wykonanie.

W programie znalazły się również mniej znane, choć niezwykle interesujące dzieła. Dwa Mazurki Karola Szymanowskiego to utwory, które łączą polski folklor z modernistycznym językiem dźwiękowym. Kośmieja, balansując między subtelnym liryzmem a złożoną strukturą harmoniczną, doskonale uchwycił ducha tej muzyki. Nie zabrakło też rzadko wykonywanej Fantazji op. 11 Ludomira Różyckiego, w której pianista wydobył rozmach i bogactwo romantycznych fraz, z pełnym wyczucia przejściem przez różnorodne nastroje utworu.

Program recitalu wzbogaciły także utwory współczesne. Krasnoludki Kazimierza Serockiego, zaaranżowane jako miniatury dla dzieci, w interpretacji Kośmiei stały się wdzięcznym i lekkim przerywnikiem, w którym pianista zagrał z wyczuciem humoru i dziecięcej figlarności. Następnie, w Trzech Preludiach w formie bluesa Alexandra Tansmana, Kośmieja z łatwością przeprowadził słuchaczy przez pełne zadumy, bluesowe frazy, podkreślając różnorodność nastrojów i faktur.

Recital zakończyły trzy utwory Fryderyka Chopina – Walc cis-moll, Walc Des-dur oraz majestatyczny Polonez As-dur, który stanowił doskonałe zwieńczenie wieczoru. W interpretacji Kośmiei walce rozbrzmiały lekkością i wdziękiem, pełne subtelnych niuansów dynamicznych i artystycznej elegancji. Polonez zaś, wykonany z niezwykłym rozmachem i głębią, zabrzmiał niczym hymn triumfu, wywołując owacje na stojąco.

Adam Kośmieja udowodnił, że potrafi łączyć techniczną perfekcję z głębokim wyczuciem emocji i stylu, a różnorodność polskiej muzyki fortepianowej zaprezentował w sposób świeży i porywający. Wieczór pozostawił publiczność oczarowaną i pełną podziwu – był to recital, który na długo pozostanie w pamięci słuchaczy.

Agata Życzyńska


DOFINANSOWANIE

Przedsięwzięcie objęte wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Inwestycji A2.5.1 „Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju”.

Całkowita wartość przedsięwzięcia: 131 242,00 zł
Kwota dofinansowania z UE: 99 120,00 zł
Nazwa przedsięwzięcia: XXX Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS

Celem projektu „XXX Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS” jest przypominanie ważnych dla Nowego Sącza, regionu, a także dla całego kraju rocznic. W ramach wydarzenia zaplanowanych zostało 5 koncertów oraz 1 spektakl. Festiwal jest skuteczną formą promocji regionu, kształtuje kompetencje kulturowe oraz wpływa na rozwój gospodarki i turystyki.