Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

„Pijacy” Teatru Bagatela | Wieczory Małopolskie 2024

30 stycznia 2024 - 75 zdjęć
W piątek 26 stycznia na scenie sali im. Lucjana Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu wystawiony został spektakl „Pijacy” Teatru Bagatela w reżyserii Artura W. Barona. Dwugodzinne przedstawienie, pełne humoru i nierzadko grubiańskich żartów, to próba barwnego przedstawienia tzw. prawdziwego Polaka, patrioty, szlachcica, od którego obyczaj wymaga, aby poczęstować swojego gościa alkoholem.
Spektakl pt. „Pijacy” to inscenizacja osiemnastowiecznej komedii Franciszka Bohomolca, oświeceniowego komediopisarza i poety, gdzie teksty staropolskie przeplatane są prozą Jerzego Pilcha, znanego z jednocześnie czułego, co ironicznego spojrzenia na ułomności świata i jego mieszkańców. Świat przedstawiony w tekście Bohomolca, choć opisany kilkaset lat temu, nie traci swojej ważności. Opisy obyczajów, komiczne zachowania i ludzkie tragedie obrócone przez reżysera w karykaturalny żart, są trafne i równie aktualne.

„Pijacy”, jak sugeruje tytuł tego spektaklu, to słodko-gorzka opowieść o najciemniejszych stronach pijaństwa i polskich przywarach. Ukazane w spektaklu zwyczaje i cechy Polaków obnażają ich ze skłonności do nadużywania alkoholu, ukazując społeczno-kulturowy portret obyczajów, gdzie główną rolę gra pijaństwo. Z pozoru wesołe sceny prawdziwie śmieszą i jednocześnie przerażają, stwarzając widzom przestrzeń do refleksji i namysłu. Akcja dziejąca się w domu Pana Pijakiewicza, przywiązanego do tradycji, nie zwracającego uwagi na jej szkodliwe wpływy, ucztującego przy stole ze swoimi sąsiadami, przerywana jest moralizatorskimi monologami Magdaleny Walach.

Świetne aktorstwo oraz główna rola Krzysztofa Bochenka w roli gospodarza śmieszą do łez. Na uwagę zasługują też ponadczasowe stroje, w których z jednej strony dostrzec można współczesną modę, jak i znamiona epoki, w której żył Franciszek Bohomolec.

Mniej istotnym elementem i nieco odbiegającym od idei tradycji, jaka towarzyszy temu przedstawieniu, chociaż wpływającym na jego odbiór, jest scenografia. Na scenie obecne są monumentalne konstrukcje imitujące ściany, duży stół z krzesłami dla biesiadników oraz sufit, do którego podwieszone są kieliszki, tworzące atrapę żyrandolu. Wszystko to daje obraz nowoczesnej przestrzeni.

Spektakl „Pijacy” to sztuka, która pod pozorem lekkiej komedii, z przymrużeniem oka i dystansem uświadamia o ważnym, narodowym problemie.

Agata Życzyńska