Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

Oryginał i transkrypcja | L’ARTE ORGANICA 2025

3 lipca 2025 - 38 zdjęć
W czwartek, 3 lipca, w zabytkowych murach Bazyliki św. Małgorzaty w Nowym Sączu odbył się czwarty koncert w ramach XXIII Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L’ARTE ORGANICA. Wieczór zatytułowany „Oryginał i transkrypcja” poprowadziła z właściwą sobie kompetencją i wrażliwością Anna Woźniakowska, a przy organach zasiadła Poppeia Berden — holenderska artystka związana z Bazyliką Najświętszej Maryi Panny w Maastricht, ceniona zarówno jako solistka, jak i pedagog.
Już od pierwszych dźwięków „Fantazji II” Petera Ebena dało się wyczuć precyzję i wyczucie stylu, jakimi Berden dysponuje. Jej interpretacja utworu czeskiego kompozytora była nasycona konsekwentnie prowadzoną narracją, która z łatwością utrzymała uwagę słuchaczy. Artystka operowała barwą i dynamiką z dużą świadomością, nie popadając w przesadną retorykę, co — przy dość kontemplacyjnym charakterze repertuaru — miało duże znaczenie. 

Kolejne utwory wieczoru, takie jak nastrojowe „Clair de Lune” Louisa Vierne’a, czy medytacyjna „Sonata da Chiesa” Hendrika Andriessena, dopełniały atmosfery wyciszenia i refleksji. To program, który wymagał skupienia — zarówno od wykonawczyni, jak i od publiczności. Tempo narracji wieczoru było przemyślane, choć niekiedy balansowało na granicy statyczności. Wprawdzie repertuar, zdominowany przez formy powolne i liryczne, mógł pozostawić wrażenie jednolitości, jednak wrażliwość interpretacyjna Berden i jej znakomita technika pozwoliły utrzymać dramaturgię koncertu na właściwym poziomie.

W drugiej części wieczoru zabrzmiały trzy transkrypcje fragmentów „Obrazków z wystawy” Modesta Musorgskiego. Szczególnie poruszająca była interpretacja „Starego zamku”, gdzie melancholijna linia melodyczna zyskała na organach nowy, niemal sakralny wymiar. Z kolei „Bydło” ukazało imponujące panowanie artystki nad instrumentem — zarówno w zakresie artykulacji, jak i w kontrastach dynamicznych.

Zwieńczeniem wieczoru była „Symphonie-Passion” Marcela Duprégo, a dokładniej jej finałowa część — Résurrection. Tutaj organistka pokazała pełnię swojego warsztatu: wirtuozerię, kontrolę nad fakturą i dbałość o architektonikę formy.

Choć repertuar wieczoru można określić jako skupiony raczej na warstwie kontemplacyjnej niż dramatycznej, a momentami wręcz wycofany emocjonalnie, Poppeia Berden w pełni udźwignęła ciężar odpowiedzialności za jego narrację. Jej występ był świadectwem ogromnej klasy, dojrzałości i muzycznej inteligencji.

Publiczność nagrodziła artystkę długimi brawami. Czwarty koncert XXIII Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L’ARTE ORGANICA, choć nienachalny w środkach wyrazu, stanowił solidną prezentację wysokiej klasy wykonawczej i przemyślanej koncepcji programowej.
Agata Życzyńska