„Hamlet – Komentarz” Teatru Pieśń Kozła | Teatr Polska 2024
28 października 2024
-
58 zdjęć
Zaprezentowany w piątek 25 października na scenie sali im. Lucjana Lipińskiego Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ spektakl pt. „Hamlet-Komentarz” Teatru Pieśń Kozła, wyreżyserowany przez Grzegorza Brala, to odważna interpretacja klasycznej tragedii Szekspira, która wprowadza w świat wewnętrznych konfliktów i ukrytych emocji bohaterów, ukazując Hamleta, jakiego dotąd nie znaliśmy.
Już sama koncepcja spektaklu – rozgrywanie wydarzeń na dwa miesiące przed główną akcją dramatu – pozwala spojrzeć na tragedię z innej perspektywy. Zamiast obserwować bezpośrednie skutki śmierci starego króla, Bral pokazuje nam noc morderstwa, której atmosfera przypomina rytuał czuwania, na wzór szekspirowskich Dziadów. Na scenie pojawiają się postaci zarówno znane z kart dramatu, jak i te, które uzupełniają narrację, budując gęsty, pełen niepokoju nastrój.To, co jednak czyni spektakl wyjątkowym, to jego muzyczna forma. W „Hamlecie-Komentarzu” każdy wers jest śpiewany wyłącznie w języku angielskim, w którym słowa brzmią najlepiej, oddając emocje i tragizm poszczególnych postaci.
Przeważająca część zespołu to zawodowi muzycy, śpiewacy operowi, którzy wprowadzają publiczność w fascynujący świat polifonicznych pieśni. Struktura spektaklu przypomina muzyczną mozaikę, w której dźwięki i harmonijne współbrzmienia są kluczem do zrozumienia postaci oraz ich skomplikowanych relacji. W ten sposób widzowie nie są jedynie świadkami narracji – są zanurzeni w emocjach, które wydają się wprost emanować z bohaterów.
Spektakl Grzegorza Brala wymaga od widza znajomości pierwowzoru Szekspira. Bez tego kontekstu trudno w pełni docenić emocjonalną głębię spektaklu, który nie jest tradycyjną adaptacją, a komentarzem do „Hamleta” – dosłownie i metaforycznie. To interpretacja, która skupia się na wewnętrznych dylematach postaci, ich sekretach i bolesnych tajemnicach, eksplorując to, co kryje się pod powierzchnią relacji. Jedna z ról – aktor – dyrygent – dosłownie i symbolicznie prowadzi pozostałych aktorów, nadając ich emocjom i zachowaniu odpowiedni rytm i tempo.
Spektakl „Hamlet-Komentarz” to teatr emocji wyrażanych za pomocą śpiewu, które budują w widzach intensywne, niemal hipnotyczne doświadczenie. Polifoniczne struktura pieśni sprawia, że poszczególne emocje i myśli bohaterów wzrastają stopniowo i harmonijnie. Zamiast słów, mamy dźwięki pełne tęsknoty, gniewu i żalu, które przenoszą nas do świata tajemnic. To teatralna podróż w głąb ludzkich pragnień i niepewności, wymagająca od widza pełnego zaangażowania i wrażliwości na muzykę.
Wszystko to sprawia, że „Hamlet-Komentarz”, to coś więcej niż przedstawienie. To swoista muzyczna medytacja nad naturą zdrady, bólu, pamięci, niezwykła interpretacja klasyki, która, choć osadzona w kontekście szekspirowskiej tragedii, przynosi nowe, świeże spojrzenie na Hamleta jako postać i symbol.
Dla miłośników teatru to doświadczenie, które nie tylko pozwala zrozumieć, ale i poczuć.
Po spektaklu odbyło się interesujące spotkanie z reżyserem, który podzielił się z publicznością spostrzeżeniami na temat procesu twórczego i głębszych warstw interpretacji sztuki.
Agata Życzyńska