„Bach i spadkobiercy” | L’ARTE ORGANICA 2024
28 czerwca 2024
-
32 zdjęcia
Wczorajszy koncert organowy pt. BACH I SPADKOBIERCY był kolejnym, trzecim w tym roku wydarzeniem, odbywającym się w ramach XXII Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L’ARTE ORGANICA. Tym razem muzyka organowa zabrzmiała w Kościele Matki Bożej Niepokalanej w Nowym Sączu.
Występ niemieckiego organisty, Rolfa Müllera, przyciągnął liczną publiczność, która miała okazję usłyszeć mistrzowskie wykonania wybitnych kompozycji z repertuaru muzyki organowej.Koncert rozpoczęło wykonanie „Marsza D-dur” Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego, utworu o jednocześnie podniosłym i radosnym charakterze. Müller doskonale oddał pełnie brzmienia i dynamikę tego utworu, wprowadzając słuchaczy w nastrój uroczystego świętowania.
Następnie usłyszeć można było „Passacaglię c-moll” Jana Sebastiana Bacha, uznawaną za jedno z najbardziej enigmatycznych dzieł tego kompozytora. Zagadkowość tej kompozycji wynika m. in. z jej tajemniczej genezy, ponieważ nie są znane okoliczności jej powstania; ambiwalentnego przeznaczenia, ponieważ kompozytor sugeruje możliwość wykonywania tego utworu na różnych instrumentach klawiszowych; nietypowego rodzaju basso ostinato, czy pełnej paradoksów koncepcji utworu. Wszystkie te czynniki sprawiają, że pojawia się wiele interpretacji tego utworu, w tym także bardzo niekonwencjonalnych. Wykonanie Müllera charakteryzowało się precyzyjnie zarysowanymi liniami melodycznymi, a potężne akordy wypełniły wnętrze świątyni.
Kolejnym utworem w wykonaniu organisty z Niemiec był „Chorał E-dur” Césara Francka. Franck, znany ze swojej głębokiej duchowości, skomponował ten chorał jako medytację na temat wiary. Müller wydobył z tego utwory niezwykłe niuanse, oddając zarówno jego liryzm, jak i dramatyczne akcenty.
„Grand Choeur alla Händel” Felixa Alexandra Guilmanta to dzieło inspirowane twórczością barokowego mistrza, Georga Friedriha Händla. Ten utwór to wirtuozerski popis, który Müller wykonał z niezwykłą energią i precyzją, prezentując pełen zakres możliwości organów.
Na zakończenie koncertu zabrzmiała „Toccata b-moll” Louisa Vierne’a, efektowne i wymagające technicznie dzieło w literaturze organowej. Müller pokazał w nim pełnie swojego kunsztu, łącząc błyskotliwą technikę z emocjonalnym zaangażowaniem.
Rzeczowe i ciekawe komentarze Anny Woźniakowskiej, która prowadzi wszystkie wydarzenia odbywające się w ramach festiwalu, wprowadzały publiczność w świat muzyki organowej, dodając kontekstu historycznego i artystycznego utworom, które znalazły się w programie koncertu. Publiczność zgromadzona na koncercie nie kryła zachwytu, nagradzając Rolfa Müllera gromkimi brawami.
Agata Życzyńska