Natalia Rex. RĘKODZIEŁO
19 października - 5 listopada 2023
Galeria Sztuki SOKÓŁ
--Wernisaż:
19 października 2023 , godz. 11:00
RĘKODZIEŁO (2021 r.) to opowieść o tworzeniu, jego istocie, celebrowaniu prostoty, piękna sztuki i rękodzieła ludowego. Od pierwszego do ostatniego aktu, widzimy jak powstaje dzieło symbolizujące nierozerwany związek z naturą, tradycją i folklorem. To, co kreujemy jest przecież częścią każdego z nas, odzwierciedleniem naszego wnętrza Ii otaczającego nas środowiska. Poddajemy się naturalnej mocy tworzenia, która jest spoiwem między nami a naturą.
Na każdym etapie cyklu można znaleźć jeden z trzech ważnych elementów kreacji: dłonie, które mogą trzymać, kleić lub łamać, wszystkowidzące, twórcze oko, i nici, które łączą to, co fizyczne z tym, co niewidzialne i niewypowiedzialne. Wszystkie dwadzieścia cztery cyfrowe fotomontaże zostały wydrukowane na papierze fine art (30 x 40 cm) i są oprawione w czarną drewnianą ramę (ręcznie malowaną), aby zachować ich ludowy charakter.
Natalia Rex
Urodzona w 1986 r. w Sandomierzu, absolwentka kierunku komunikacji ze specjalnością fotoreportaż i podkierunkiem grafika komputerowa na Uniwersytecie Stanowym w Pittsburgu. W trakcie studiów zajmowała się fotografią tradycyjną i studyjną. Prowadziła warsztaty postprodukcji zdjęć i oświetlenia studyjnego, została również uniwersyteckim fotografem teatralnym. W tym czasie powstały jej pierwsze autoportrety. Po ukończeniu studiów nadal eksperymentowała z cyfrowymi fotomontażami i regularnie tworzyła.
Od 2021 r. jej prace związane są z Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie. Wybrane kompozycje z cyklu ‚‚Mitologia Słowiańska” były częścią wystawy czasowej ‚‚Sztukosłowiańskość. Słowiańszczyzna w polskim malarstwie, rysunku i grafice od XIX wieku”, a od 2022 r. roku jej cykl ‚‚Susza” został częścią permanentnej wystawy ‚‚Motywy słowiańskie w sztuce”.
Jestem fotografem z Krakowa, specjalizującą się w autoportretach i cyfrowym fotomontażu. Prace, które tworzę, można skategoryzować jako unikalne połączenie przypowieści biograficznej i baśni ludowej, w której świat posiada pewien element magii i piękna. Daje mi to możliwość głębszej interpretacji moich życiowych doświadczeń, pomysłów i pasji.
Moją uwagę przyciągają koncepcje, które eksplorują tematy związane z osobistą i duchową transformacją, tęsknotą lub przyrodą. Ze względu na biograficzny charakter mojej twórczości, prezentuję często motywy słowiańskie, ludowe i chrześcijańskie, jako sposób wyrażenia tożsamości oraz uhonorowania tradycji i przodków. Interesuje mnie wizualizacja sekwencji wydarzeń wzajemnie się uzupełniających. Przestrzeń w moich pracach zwykle posiada sceny, w których oprócz głównej postaci ważną rolę odgrywają elementy fantastyki, jak i przyrody, by stworzyć równowagę między tajemniczością a naturą. Chcę, aby klimat prac miał nostalgiczny charakter i przedstawiał świat zapomniany, który posiada ukrytą prawdę i piękno; widz może doszukiwać się ukrytych znaczeń we wprowadzanych tam często elementach symboliki.
Elementy fotomontażu biorę z mojej bogatej kolekcji zdjęć. Zależnie od projektu, tworzę czasem wymagane kompozycje w programie graficznym. Zanim jednak usiądę przed komputerem lub sięgnę po aparat, spędzam dużo czasu nad szkicami, rozpracowując szczegółowo ich układ i symbolikę.
Choć fotografia cyfrowa i fotomontaże są moją specjalizacją, największą inspiracją dla mnie to malarstwo, przede wszystkim okresu renesansu i romantyzmu. Cechy obu epok odzwierciedlają to, co jest ważne w moim życiu i to, co chcę przedstawić w moich pracach — docenianie balansu i porządku, gdzie wszystko ma swoje miejsce i logikę, ale także możliwość odnalezienia samorozumienia, piękna w wyobraźni i tajemniczości.
Od 2021 r. jej prace związane są z Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie. Wybrane kompozycje z cyklu ‚‚Mitologia Słowiańska” były częścią wystawy czasowej ‚‚Sztukosłowiańskość. Słowiańszczyzna w polskim malarstwie, rysunku i grafice od XIX wieku”, a od 2022 r. roku jej cykl ‚‚Susza” został częścią permanentnej wystawy ‚‚Motywy słowiańskie w sztuce”.
Jestem fotografem z Krakowa, specjalizującą się w autoportretach i cyfrowym fotomontażu. Prace, które tworzę, można skategoryzować jako unikalne połączenie przypowieści biograficznej i baśni ludowej, w której świat posiada pewien element magii i piękna. Daje mi to możliwość głębszej interpretacji moich życiowych doświadczeń, pomysłów i pasji.
Moją uwagę przyciągają koncepcje, które eksplorują tematy związane z osobistą i duchową transformacją, tęsknotą lub przyrodą. Ze względu na biograficzny charakter mojej twórczości, prezentuję często motywy słowiańskie, ludowe i chrześcijańskie, jako sposób wyrażenia tożsamości oraz uhonorowania tradycji i przodków. Interesuje mnie wizualizacja sekwencji wydarzeń wzajemnie się uzupełniających. Przestrzeń w moich pracach zwykle posiada sceny, w których oprócz głównej postaci ważną rolę odgrywają elementy fantastyki, jak i przyrody, by stworzyć równowagę między tajemniczością a naturą. Chcę, aby klimat prac miał nostalgiczny charakter i przedstawiał świat zapomniany, który posiada ukrytą prawdę i piękno; widz może doszukiwać się ukrytych znaczeń we wprowadzanych tam często elementach symboliki.
Elementy fotomontażu biorę z mojej bogatej kolekcji zdjęć. Zależnie od projektu, tworzę czasem wymagane kompozycje w programie graficznym. Zanim jednak usiądę przed komputerem lub sięgnę po aparat, spędzam dużo czasu nad szkicami, rozpracowując szczegółowo ich układ i symbolikę.
Choć fotografia cyfrowa i fotomontaże są moją specjalizacją, największą inspiracją dla mnie to malarstwo, przede wszystkim okresu renesansu i romantyzmu. Cechy obu epok odzwierciedlają to, co jest ważne w moim życiu i to, co chcę przedstawić w moich pracach — docenianie balansu i porządku, gdzie wszystko ma swoje miejsce i logikę, ale także możliwość odnalezienia samorozumienia, piękna w wyobraźni i tajemniczości.
Natalia Rex
Patronat honorowy
Witold Kozłowski – Marszałek Województwa Małopolskiego
prof. dr hab. Jacek Popiel – Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
ks. prof. dr hab. Robert Tyrała – Rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie
Narodowy Instytut Dziedzictwa
prof. dr hab. Jacek Popiel – Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
ks. prof. dr hab. Robert Tyrała – Rektor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie
Narodowy Instytut Dziedzictwa