Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

Z operetką po Małopolsce

Muzyka Koncert

12 października 2025, godz. 17:00

sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ

Wstęp: 45 i 50 zł
Dodatkowe informacje:
Bilety w sprzedaży w kasie MCK SOKÓŁ (czynnej w godzinach podanych w zakładce kontakt »), biletomatach w MCK SOKÓŁ, Galerii Gołąbkowice, Hotelu IBIS oraz online.
W niedzielę 12 października o godzinie 17.00 zapraszamy do Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ na koncert „Z operetką po Małopolsce” w wykonaniu Orkiestry Opery Krakowskiej oraz Solistów.
W programie koncertu znajdą się najpiękniejsze arie i duety operetkowe, które od lat zachwycają publiczność swoją melodyjnością, humorem i elegancją. Będzie to okazja do spotkania z muzyką lekką, a zarazem pełną artyzmu i wdzięku, w interpretacjach wybitnych artystów.

Soliści:
Iwona Socha – sopran
Monika Korybalska – mezzosopran
Adam Sobierajski – tenor
Adam Szerszeń – baryton

Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją prof. dr hab. Piotra Sułkowskiego

Prowadzenie: Dariusz Stańczuk

Iwona Socha

Edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej w Gliwicach. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego prof. Jana Ballarina. Ukończyła studia na Wydziale Radiowo-Telewizyjnym Uniwersytetu Śląskiego im. K. Kieślowskiego w Katowicach. Jest finalistką i laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów wokalnych.
W 2005 r., będąc studentką roku dyplomowego, zadebiutowała na scenie Opery Śląskiej, śpiewając partię Małgorzaty w Fauście Charlesa Gounoda, z gościnnym udziałem Maestro Bogdana Paprockiego.
W swoim repertuarze posiada liczne partie oratoryjne, operowe, operetkowe, a także utwory liryki wokalnej. Koncertuje w kraju i za granicą: w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie, Słowacji, Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Dokonała nagrań dla Polskiego Radia, TVP oraz Firmy Fonograficznej DUX. Współpracuje z wiodącymi ośrodkami operowymi i operetkowymi: Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Śląską, a także Mazowieckim Teatrem Muzycznym Operetka w Warszawie.
W 2013 r. zdobyła prestiżowy laur dla Najlepszej Śpiewaczki Operowej w ramach Teatralnych Nagród Muzycznych im. J. Kiepury. W 2016 r. otrzymała Nagrodę Wydawców Katolickich Feniks za płytę z mszą J. Zeidlera „Missa Pastorita” zrealizowaną z udziałem orkiestry Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Pawła Przytockiego. W 2023 roku uzyskała stopień doktorski na Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Monika Korybalska

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dr hab. Katarzyny Oleś-Blachy oraz Wydziału Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Stypendystka MKDiN. Solistka Opery Krakowskiej. W swoim dorobku posiada ponad 40 partii operowych i operetkowych. Do najważniejszych należą: Carmen, Giovanna Seymour (Anna Bolena), Adalgisa (Norma), Rozyna (Cyrulik sewilski), Kompozytor (Ariadna na Naxos), Orfeusz (Orfeusz i Eurydyka), w wersji francuskiej, Nicklausse/Muza w Opowieściach Hoffmanna, Cherubino (Wesele Figara), Suzuki w Madama Butterfly, Jadwiga (Straszny dwór), Dorabella (Così fan tutti), Sylva (Księżniczka czardasza). Brała udział w licznych prapremierach i prawykonaniach np. Olga Bo, Pizzicato, Miłość do trzech pomarańczy (polska prapremiera). Na swoim koncie ma także współpracę z Operą na Zamku w Szczecinie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy oraz nieistniejącym już Gliwickim Teatrem Muzycznym. Wykonuje dzieła kantatowo-oratoryjne oraz lirykę wokalną. Laureatka VI Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. I. Borowickiej (II miejsce), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Iuventus Canti na Słowacji (wyróżnienie) oraz finalistka I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. A. Campi w Lublinie. W 2014 r. otrzymała Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” w kategorii „Mistrz i Uczeń” za Wybitne Działania na Rzecz Rozwoju i Promocji Kultury, co zaowocowało nagraniem płyty z duetami na sopran i mezzosopran „Per Due Donne. MEZZOeSOPRANO”. W swoim dorobku fonograficznym posiada także pierwsze płytowe nagranie opery Stanisława Moniuszki Beata (partia Agaty) oraz Requiem Alfreda Schnittke.

Adam Sobierajski

Tenor, ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie śpiewu prof. Alicji Słowakiewicz – Wolańskiej. Jest solistą Opery Krakowskiej oraz Opery Śląskiej w Bytomiu.  Jest zdobywcą IV (2006 r.) i II (2008 r.) nagrody w Konkursie Operetkowym im. I. Borowickiej w Krakowie. W 2008 r. zdobył wyróżnienie i cztery nagrody specjalne  (w tym dla Najlepszego Tenora) na Międzynarodowym Konkursie Operowym im. A. Didura w Bytomiu. Jest również zdobywcą III nagrody na I Europejskim Konkursie Tenorów w Sosnowcu  (2009 r.).
W  2014 r. występował w muzycznym programie TVP2 „SuperSTARcie” reprezentując gatunek muzyczny – opera . Ponadto gościnnie współpracuje z Operą Wrocławską , Operą Nova w Bydgoszczy, Opera i Filharmonia w Białymstoku,  Teatrem Wielkim w Łodzi. 
Prowadzi bogatą działalność koncertową występując w takich miejscach jak NOSPR w Katowicach oraz  Filharmonie: Zabrzańska,  Śląska,  Krakowska,  Łódzka, Bydgoska, Płocka, Toruńska, Opolska, Olsztyńska.
Jego repertuar obejmują główne partie operowe, takie jak: Tamino (Czarodziejski flet), Don Ottavio (Don Giovanni), Ferrando (Cosi Fan Tutte), Almaviva (Cyrulik Sewilski), Don Narcisio  (Turek w Italii), Nemorino  (Napój Miłosny), Ernesto (Don Pasquale), Leicester (Maria Stuarda), Alfred (La Traviata), Leński (Eugeniusz Oniegin), Rodolfo (Cyganeria), Federico (Don Desiderio) oraz operetkowe jak: Alfred (Zemsta Nietoperza), Adam (Ptasznik z Tyrolu), Su-Czong (Kraina Uśmiechu), Tassilo (Hrabina Marica), Edwin (Księżniczka Czardasza), Barinkay (Baron Cygański), Arysteusz Pluton (Orfeusz w Piekle).
Za swoje artystyczne dokonania dwukrotnie odznaczony nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony Działacz Kultury”, a w 2017 uhonorowany nagrodą „Laur Knurowa” przyznawaną przez Radę Miasta.

Adam Szerszeń

Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Mieczysława Karłowicza w Katowicach, z klasy Danuty Rajchel. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Michaliny Growiec.
Od 2002 roku pracownik Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1998 do 2002 roku był śpiewakiem zespołu Camerata Silesia. Od 2002 do 2005 roku był solistą Opery Śląskiej, następnie od 2003 do 2009 roku gościnnym solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, a w latach 2012-2015 solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2004 roku jest także gościnnym solistą Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie, gdzie kreował pierwszoplanowe partie w siedmiu premierach i kilkudziesięciu spektaklach. Od 2015 roku jest solistą Opery Krakowskiej. W 2014 roku uzyskał stopień doktora nauk muzycznych. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Artysta ma w swoim repertuarze 35 ról w takich dziełach, jak: Ch. W. Gluck – Orfeo ed Euridice, H. Purcell – Dydona i Eneasz, W.A. Mozart – Cosi fan tutte, G. Bizet – Carmen,
G. Verdi – Aida, Traviata, Don Carlos, U. Giordano – Andrea Chenier, P. Czajkowski – Dama Pikowa, G. Puccini – La Boheme, Tosca, S. Moniuszko – Starszny Dwór, Halka.
Jego dorobek artystyczny to również dzieła oratoryjno-kantatowe, m.in.: L.v. Beethoven – IX symfonia, J. Haydn – Stabat Mater, Stworzenie świata,
G. Faurée - Requiem, K. Szymanowski – Stabat Mater, H. M. Górecki – Beatus Vir,  J. S. Bach –  Magnificat, Ich habe genung, G. Puccini – Missa di Gloria.
Cykle pieśni: G. Mahler – Lieder eines fahrenden Gesellen, Kindertotenlieder, J. Brahms – Vier ernste Gesange, A. Dvorak – Pieśni cygańskie.
Występował w kraju i za granicą. Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego brązowym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

Orkiestra Opery Krakowskiej

Istnieje od ponad 60 lat, biorąc udział w spektaklach  operowych i koncertach macierzystej instytucji. Zespół stale rozwijający się, wszechstronny i gotowy do podjęcia różnych wyzwań artystycznych. Zwłaszcza w ostatnich latach krytycy i recenzenci zwracają uwagę na jego rozwój. Orkiestra występowała na wielu festiwalach krajowych - Festiwalu im. Stanisława Moniuszki w Kudowie-Zdroju, Bydgoskim Festiwalu Operowym, Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju oraz zagranicznych - Festiwalu i Konkursie Operowym w Szeged (Węgry), słowackim Festiwalu Zámocké hry zvolenské i na Festiwalu Operowym w Kuwejcie. Jest także stałym gościem Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu i Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku. Zespół posiada na swym koncie m.in. nagranie DVD światowej prapremiery spektaklu Loteria na mężów, czyli Narzeczony nr 69 Karola Szymanowskiego pod kierownictwem muzycznym Piotra Sułkowskiego (2007) oraz nagrania DVD dwóch koncertów z cyklu Arie Oper Świata, organizowanych rokrocznie podczas Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej, oba pod kierownictwem Łukasza Borowicza.  W ostatnim czasie Orkiestra pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka nagrała dwie płyty CD dla wytwórni Dux -  koncert  Per due donne w wykonaniu Katarzyny Oleś-Blachy i Moniki Korybalskiej oraz koncertowe wykonanie opery Stanisława Moniuszki Beata (2019).