Logo - SOKÓŁ Małopolskie Centrum Kultury, Instytucja Kultury Województwa Małopolskiego

KOLEGA MELA GIBSONA - MONODRAM W WYKONANIU JERZEGO PALA

Teatr Spektakl / widowisko

29 stycznia 2021

piątek godz. 14:00 - 22:00

online

Wstęp: Bezpłatny dostęp online
„Kolega Mela Gibsona” w reż. Tomasza Piaseckiego to relacja aktora opowiadającego o swej wyboistej drodze artystycznej i życiowej, w której otarł się o wielkość (spotkanie Mela Gibsona, entuzjastycznie przyjęta rola w klasycznej sztuce „Cyrano de Bergerac”), ale i doznał bolesnego upadku (nieudany... napad na kantor). Bardzo dobry tekst Tomasza Jachimka, który z rozbrajającą niefrasobliwością i sporą dozą humoru ukazuje w krzywym zwierciadle różne cienie i blaski aktorskiego zawodu.
Ten monodram to z jednej strony – lekko napisany, dowcipny tekst, pełen zabawnych historii,  osadzony mocno w realiach życia artystycznego, będący satyrą na tzw. środowisko aktorskie,  z drugiej – świetne wykonanie,  bezpretensjonalne zachowanie na scenie, doskonały warsztat Jerzego Pala, który łatwo nawiązuje kontakt z publicznością.

OGLĄDAJ ONLINE

Czarna plansza z zarysami postaci dwóch mężczyzn
Nagranie będzie dostępne bezpłatnie na stronie i kanale YouTube MCK SOKÓŁ w dniu 29 stycznia w godzinach od 14:00 do 22:00.

Czas trwania spektaklu: 60 min.
Autor sztuki Tomasz Jachimek (rocznik 1973, kabareciarz, satyryk, dziennikarz znany m.in. ze „Szkła Kontaktowego” w TVN) po napisaniu tego utworu do widzów skierował takie oto przesłanie:

„Miałem kiedyś przyjemność pić wódkę ze Znanym Aktorem. Przez pierwsze pięć kieliszków Znany Aktor imponował, błyszczał, bił blaskiem, robił wrażenie i świecił się jak nie upudrowane czoło w reflektorze punktowym. Przez drugie pięć kieliszków opowiedział wszystkie możliwe kawały i anegdoty. Przez kolejne pięć dogłębnie przedstawił swój cały burzliwy życiorys. Przez następne pięć dochodził do wniosku, że wszystko to nie ma sensu, świat jest do dupy, a jego nikt nie docenia należycie. Później – klasycznie - taksówka, rzyganko i wielkie wygrażanie pięścią, że on jeszcze wszystkim pokaże. Przez cały wieczór powiedziałem może ze dwa zdania. Znanemu Aktorowi absolutnie to nie przeszkadzało. W imię źle pojmowanego odwetu przestałem go także słuchać. Nie przeszkadzało mu tu tym bardziej… Byłem absolutnie zafascynowany. Facet miał tak nadmuchany balonik próżności, że śmiało mógłby się zgłosić do zawodów o Puchar Gordona Benneta. Byłoby grzechem zaniechania odpuścić taki temat i taką postać. Stąd pierwszy impuls, stąd pomysł na bohatera – czyli w monodramie rzecz absolutnie kluczową. Natomiast pójściem na łatwiznę byłoby doszukiwanie się w głównym bohaterze konkretnej postaci. Nie tędy droga, nie o to chodzi. Czerpałem ze swoich branżowych kolegów i znajomych pełnymi garściami, z siebie brałem chyba najwięcej. Nie chciałem też bohatera w żaden sposób oceniać – tę przyjemność i to dobre prawo zostawiam Widzowi, zdając sobie pokornie sprawę, że i na głowę autora też niejeden grom poleci. Szanowny Widzu – czyń swoją powinność – oceniaj, krytykuj, dyskutuj, spieraj się, śmiej, klaszcz i protestuj! W końcu to dla Ciebie co wieczór wychodzi na scenę Feliks Rzepka. Z życzeniami spędzenia udanego wieczoru autor tekstu – Tomek Jachimek.”

JERZY PAL

Mężczyzna siedzi przy stole i trzyma w ręku kubek
Absolwent Szkoły Teatralnej przy Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (1984). W 1999 roku ukończył Wydział Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie, a w 2002 roku Studia Podyplomowe na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (zarządzanie w kulturze). Pracował jako aktor w teatrach: Wybrzeże w Gdańsku, im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, Satyry "Maszkaron" w Krakowie. W latach 1989-90 przebywał w USA, gdzie występował na scenie Wooden Galery Jerzego Kenara w Chicago (grał m.in. w spektaklu "Audiencja" Vaclava Havla).

Po powrocie do Polski pracował m.in. w Teatrze Nowym w Łodzi i w Teatrze Ludowym w Krakowie. Występował w serialach telewizyjnych ("M jak miłość", 'Na Wspólnej", "Psie serce", "Pensjonat pod Różą", "Plebania", "Kryminalni", "Faceci do wzięcia"), w filmach fabularnych ("Sztuczki", "U Pana Boga w ogródku", "Księstwo").

W swoim dorobku ma zarówno role w sztukach klasycznych (m.in."Romeo i Julia", "Świętoszek", "Trzy siostry", "Gałązka rozmarynu", jak i współczesnych (m.in. 'Audiencja", "Spróbujmy jeszcze raz", 'Hemar", 'Teatrzyk Zielona Gęś", "Sceny z Gombrowicza"). Stworzył wiele charakterystycznych ról, komediowych i kabaretowych na deskach teatralnych całej Polski.