Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari
Muzyka
Sztuka
Zapoczątkowany w maju 1985 roku pod nazwą Dni Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu z inicjatywy ówczesnego kierownika Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej w Krakowie, prof. Heleny Łazarskiej - obecnie profesora zwyczajnego Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu. Od 2001 roku istnieje jako FESTIWAL I KONKURS SZTUKI WOKALNEJ IM. ADY SARI.
Nowy Sącz zawdzięcza Festiwal i Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari Helenie Łazarskiej, oraz Antoniemu Malczakowi, długoletniemu dyrektorowi Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu, nazwanymi żartobliwie w prasie ich „rodzicami chrzestnymi”. Helena Łazarska jest twórcą koncepcji artystycznej, a Antoni Malczak odpowiada za stronę organizacyjną i finansową. Profesor Łazarska wspomina:
Gdy zaczęłam uczyć śpiewu w Nowym Sączu, moim pierwszym miejscu pracy pedagogicznej, poznałam pana Malczaka, który będąc dobrym muzykiem, okazał się też fenomenalnym organizatorem. Po latach zaowocowało to współpracą. Dzięki jego całemu zespołowi atmosfera Konkursu zawsze była i jest bardzo ciepła i życzliwa.
Aspekt ludzki jest dla nas obojga równie ważny jak ten artystyczny. Staramy się odnosić do siebie hasło Festiwalu „kochajcie muzykę w sobie a nie siebie w muzyce”.
Do zasług Antoniego Malczaka należy między innymi uratowanie podstawy materialnej Festiwalu w latach kryzysowych, pozyskiwanie poważnych mecenasów, a w rezultacie stworzenie wyjątkowo korzystnych warunków uczestnikom konkursu, a także stworzenie możliwości sprowadzania do Nowego Sącza wybitnych artystów oraz członków jury światowej sławy. Poza tym stworzył on biuro festiwalowe, którego obsadę personalną wdrożył do perfekcyjnego realizowania zadań organizacyjnych. Prowadząc ten Festiwal przez długie lata, oboje sprawili, że młodzi śpiewacy, kończący akademie muzyczne bądź ich absolwenci mogą poprzez udział w Konkursie rozpoczynać swoje wielkie śpiewacze kariery.
Antoni Malczak wspólnie z obecną Dyrektor Artystyczną Konkursu, Małgorzatą Walewską, ten właśnie klimat Konkursu wspólnie starają się utrzymać.
Od tamtego czasu przez sale koncertowe Festiwalu i Konkursu przewinęły się setki wokalistów z Polski i całej Europy, ale także z tak odległych krajów jak – Korea Południowa, czy Japonia. Autorytet i nazwisko Heleny Łazarskiej, zaliczanej do grona najwybitniejszych pedagogów w Europie, przyciąga do Nowego Sącza wybitnych śpiewaków i muzyków z całego świata. Ich udział, a także atrakcyjny repertuar koncertów, pozyskuje coraz liczniejszą rzeszę melomanów, w tym również młodzieży.
Sam Konkurs – obok znaczenia, jakie taki typ współzawodnictwa wszędzie na świecie posiada – pomyślany został jako etap kształcenia i przygotowania młodych śpiewaków do wielkich międzynarodowych konkursów i występów. Chodzi szczególnie o propagowanie wartościowej muzyki różnych stylów i gatunków poprzez realizowanie prawidłowej sztuki wokalnej, o najszerzej pojęty rozwój młodych śpiewaków, kształtowanie ich muzycznych i artystycznych upodobań oraz świadomości w zakresie zdobywania rzetelnego warsztatu wokalnego, o poszukiwanie własnej osobowości twórczej oraz promowanie talentów.
Konkursowi zawsze towarzyszą interesujące wydarzenia festiwalowe: spektakle operowe, koncerty symfoniczne i kameralne z udziałem najwybitniejszych polskich i zagranicznych artystów. Koncerty powinny ujawniać i odkrywać różne aspekty sztuki wokalnej. Stąd ich niektóre tytuły: "Instrumenty śpiewające – śpiew instrumentalny", "Między słowem a ornamentem", "Śpiew przez pokolenia". W ramach Festiwalu odbywały się również spotkania, konferencje władz i pedagogów śpiewu akademii muzycznych w Polsce, mające doprowadzić m.in. do wytworzenia wspólnej, kompetentnej i życzliwej platformy współpracy, wymiany doświadczeń, tworzenia jednolitych kryteriów merytorycznych w dziedzinie dydaktyki wokalnej.
Gdy zaczęłam uczyć śpiewu w Nowym Sączu, moim pierwszym miejscu pracy pedagogicznej, poznałam pana Malczaka, który będąc dobrym muzykiem, okazał się też fenomenalnym organizatorem. Po latach zaowocowało to współpracą. Dzięki jego całemu zespołowi atmosfera Konkursu zawsze była i jest bardzo ciepła i życzliwa.
Aspekt ludzki jest dla nas obojga równie ważny jak ten artystyczny. Staramy się odnosić do siebie hasło Festiwalu „kochajcie muzykę w sobie a nie siebie w muzyce”.
Do zasług Antoniego Malczaka należy między innymi uratowanie podstawy materialnej Festiwalu w latach kryzysowych, pozyskiwanie poważnych mecenasów, a w rezultacie stworzenie wyjątkowo korzystnych warunków uczestnikom konkursu, a także stworzenie możliwości sprowadzania do Nowego Sącza wybitnych artystów oraz członków jury światowej sławy. Poza tym stworzył on biuro festiwalowe, którego obsadę personalną wdrożył do perfekcyjnego realizowania zadań organizacyjnych. Prowadząc ten Festiwal przez długie lata, oboje sprawili, że młodzi śpiewacy, kończący akademie muzyczne bądź ich absolwenci mogą poprzez udział w Konkursie rozpoczynać swoje wielkie śpiewacze kariery.
Antoni Malczak wspólnie z obecną Dyrektor Artystyczną Konkursu, Małgorzatą Walewską, ten właśnie klimat Konkursu wspólnie starają się utrzymać.
Od tamtego czasu przez sale koncertowe Festiwalu i Konkursu przewinęły się setki wokalistów z Polski i całej Europy, ale także z tak odległych krajów jak – Korea Południowa, czy Japonia. Autorytet i nazwisko Heleny Łazarskiej, zaliczanej do grona najwybitniejszych pedagogów w Europie, przyciąga do Nowego Sącza wybitnych śpiewaków i muzyków z całego świata. Ich udział, a także atrakcyjny repertuar koncertów, pozyskuje coraz liczniejszą rzeszę melomanów, w tym również młodzieży.
Sam Konkurs – obok znaczenia, jakie taki typ współzawodnictwa wszędzie na świecie posiada – pomyślany został jako etap kształcenia i przygotowania młodych śpiewaków do wielkich międzynarodowych konkursów i występów. Chodzi szczególnie o propagowanie wartościowej muzyki różnych stylów i gatunków poprzez realizowanie prawidłowej sztuki wokalnej, o najszerzej pojęty rozwój młodych śpiewaków, kształtowanie ich muzycznych i artystycznych upodobań oraz świadomości w zakresie zdobywania rzetelnego warsztatu wokalnego, o poszukiwanie własnej osobowości twórczej oraz promowanie talentów.
Konkursowi zawsze towarzyszą interesujące wydarzenia festiwalowe: spektakle operowe, koncerty symfoniczne i kameralne z udziałem najwybitniejszych polskich i zagranicznych artystów. Koncerty powinny ujawniać i odkrywać różne aspekty sztuki wokalnej. Stąd ich niektóre tytuły: "Instrumenty śpiewające – śpiew instrumentalny", "Między słowem a ornamentem", "Śpiew przez pokolenia". W ramach Festiwalu odbywały się również spotkania, konferencje władz i pedagogów śpiewu akademii muzycznych w Polsce, mające doprowadzić m.in. do wytworzenia wspólnej, kompetentnej i życzliwej platformy współpracy, wymiany doświadczeń, tworzenia jednolitych kryteriów merytorycznych w dziedzinie dydaktyki wokalnej.
Konkurs 2025
XXI Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari odbędzie się w dniach od 17 do 24 maja 2025 roku. Poniżej prezentujemy program wydarzenia
Program
17 maja 2025, godz. 20:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
OTWARCIE KONKURSU
18-19 maja 2025, godz. 11:00-13:00 oraz 15:00-18:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
PRZESŁUCHANIA UCZESTNIKÓW I ETAPU
wstęp wolny
20 maja 2025, godz. 10:00-13:00 oraz 15:00-18:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
PRZESŁUCHANIA UCZESTNIKÓW II ETAPU
wstęp wolny
21 maja 2025, godz. 10:00-13:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
KONKURS PIEŚNI
wstęp wolny
22 maja 2025, godz. 19:00
sala im. Romana Sichrawy, MCK SOKÓŁ
WIELKIEJ MAESTRZE – IN MEMORIAM
koncert towarzyszący Konkursowi
bilety: 25 / 30 zł
23 maja 2025, godz. 18:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
KONCERT FINAŁOWY
przesłuchania III etapu
wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek
24 maja 2025, godz. 19:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
KONCERT LAUREATÓW
wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek
Więcej informacji wkrótce na stronie Konkursu.
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
OTWARCIE KONKURSU
18-19 maja 2025, godz. 11:00-13:00 oraz 15:00-18:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
PRZESŁUCHANIA UCZESTNIKÓW I ETAPU
wstęp wolny
20 maja 2025, godz. 10:00-13:00 oraz 15:00-18:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
PRZESŁUCHANIA UCZESTNIKÓW II ETAPU
wstęp wolny
21 maja 2025, godz. 10:00-13:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
KONKURS PIEŚNI
wstęp wolny
22 maja 2025, godz. 19:00
sala im. Romana Sichrawy, MCK SOKÓŁ
WIELKIEJ MAESTRZE – IN MEMORIAM
koncert towarzyszący Konkursowi
bilety: 25 / 30 zł
23 maja 2025, godz. 18:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
KONCERT FINAŁOWY
przesłuchania III etapu
wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek
24 maja 2025, godz. 19:00
sala im. Lucjana Lipińskiego, MCK SOKÓŁ
KONCERT LAUREATÓW
wstęp na podstawie bezpłatnych wejściówek
Więcej informacji wkrótce na stronie Konkursu.
Spot promocyjny
Patronat honorowy
Hanna Wróblewska – Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Witold Kozłowski – Wicemarszałek Województwa Małopolskiego
Witold Kozłowski – Wicemarszałek Województwa Małopolskiego
Dofinansowanie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Najbliższe wydarzenia z tego cyklu

Muzyka
Konkurs
XXI Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari
17 - 24 maja 2025
MCK SOKÓŁ w Nowym Sączu

Muzyka
Koncert
Wielkiej Maestrze – in memoriam
22 maja 2025, godz. 19:00
sala im. Romana Sichrawy, MCK SOKÓŁ