MIŁOŚĆ DO KOŃCA ŚWIATA
Muzyka
Koncert
11 listopada 2020
środa godz. 19:00
transmisja online
Wstęp:
Bezpłatny dostęp online
Dodatkowe informacje:
Nagranie nie będzie dostępne po zakończeniu transmisji.
Koncert jazzowy w wykonaniu Grażyny Auguścik oraz Bester Quartet w składzie: Jarosław Bester – akordeon, Dawid Lubowicz – skrzypce, Maciej Adamczak – kontrabas, Ryszard Pałka – instrumenty perkusyjne, wibrafon, Radosław Bułtowicz – oprawa wizualna.
Grażyna Auguścik zaśpiewa najpiękniejsze piosenki o miłości, tęsknocie, o wszystkich emocjach i uczuciach, które towarzyszyły kolejnym pokoleniom Polaków podczas zaborów, II wojny światowej oraz na emigracji, tej wewnętrznej w głąb siebie i tej geograficznej, bez możliwości kontaktu z Ojczyzną i bliskimi. Emocje, które przeżywały miliony Polaków w czasach niewoli, podkreśli absolutnie niezwykła multimedialna prezentacja, podczas której zobaczmy bohaterów sprzed lat. Pojawią się fotografie ludzi „drugiej konspiracji”, ludzi młodych, którzy mieli swoje tęsknoty i marzenia. Wykorzystane zostaną również fragmenty tekstów, które oddadzą atmosferę i nastrój czasu, kiedy Polski nie było na mapie świata.
- Ten koncert będzie swoistym hołdem dla nich, żeby było wiadomo , że marzenia i tęsknoty były również emocjami tych, którzy żyli w tamtych czasach – mówi Artystka.
Grażynie Auguścik będzie towarzyszył Jarosław Bester, znakomity polski akordeonista, twórca Bester Quartet. Muzyk zainspirował Grażynę Auguścik do zainteresowania się polską historią, wspomnieniami o tragicznym losie swojego dziadka, który był w Korpusie Ochrony Pogranicza i zginął w wieku 29 lat, pozostawiając żonę i dzieci. „Bardzo mi się spodobało odkrywanie mało znanych kart przeszłości. Przy okazji zaczęliśmy rozmawiać o tym, jak opowiedzieć przez muzykę o tragediach ludzkich z czasów niewoli i jak osadzić w estetyce miłości, uczucia, które zawsze i wszędzie towarzyszy człowiekowi”.
Duet Grażyna Auguścik i Jarosław Bester to fuzja dwóch niezwykłych osobowości na światowym rynku muzycznym. Tworzą subtelną, a zarazem niezwykle precyzyjną i wirtuozowską opowieść muzyczną. Inspiracje czerpią z tradycji muzyki jazzowej, awangardowej, folkowej, a także z dokonań szeroko rozumianej muzyki klasycznej. Kompozycję, które wykonują, są zbudowane często klasycznie, ale okraszone improwizacjami, które tworzą pewnego rodzaju wewnętrzną i niezależną formę, powodując, że każde wykonanie tego samego utworu charakteryzuje się wielką świeżością i inwencją twórczą artystów.
Artystom udało się wypracować wspólny i niezwykle oryginalny język muzyczny, którego nie daje się porównać z innymi tego typu duetami.
- Ten koncert będzie swoistym hołdem dla nich, żeby było wiadomo , że marzenia i tęsknoty były również emocjami tych, którzy żyli w tamtych czasach – mówi Artystka.
Grażynie Auguścik będzie towarzyszył Jarosław Bester, znakomity polski akordeonista, twórca Bester Quartet. Muzyk zainspirował Grażynę Auguścik do zainteresowania się polską historią, wspomnieniami o tragicznym losie swojego dziadka, który był w Korpusie Ochrony Pogranicza i zginął w wieku 29 lat, pozostawiając żonę i dzieci. „Bardzo mi się spodobało odkrywanie mało znanych kart przeszłości. Przy okazji zaczęliśmy rozmawiać o tym, jak opowiedzieć przez muzykę o tragediach ludzkich z czasów niewoli i jak osadzić w estetyce miłości, uczucia, które zawsze i wszędzie towarzyszy człowiekowi”.
Duet Grażyna Auguścik i Jarosław Bester to fuzja dwóch niezwykłych osobowości na światowym rynku muzycznym. Tworzą subtelną, a zarazem niezwykle precyzyjną i wirtuozowską opowieść muzyczną. Inspiracje czerpią z tradycji muzyki jazzowej, awangardowej, folkowej, a także z dokonań szeroko rozumianej muzyki klasycznej. Kompozycję, które wykonują, są zbudowane często klasycznie, ale okraszone improwizacjami, które tworzą pewnego rodzaju wewnętrzną i niezależną formę, powodując, że każde wykonanie tego samego utworu charakteryzuje się wielką świeżością i inwencją twórczą artystów.
Artystom udało się wypracować wspólny i niezwykle oryginalny język muzyczny, którego nie daje się porównać z innymi tego typu duetami.
GRAŻYNA AUGUŚCIK
Jest wokalistką, aranżerem, kompozytorem, producentem i liderem własnego zespołu.
Przez amerykańskich krytyków zgodnie uznana jest za jedną z najciekawszych postaci na światowej scenie jazzowej. Po ukończeniu studiów w Polsce i nagraniu swojej pierwszej płyty „Sunrise Sunset” w 1988 roku trafia do słynnej amerykańskiej uczelni Berklee College of Music w Bostonie. Dyplom ukończenia szkoły otrzymuje w 1992 roku z wyróżnieniem z rąk Philla Collinsa i Ala Jarreau.
Od 1994 roku mieszka w Chicago, gdzie koncertuje, nagrywa własne płyty, bierze udział w wielu jazzowych i undergroudowych projektach nagraniowych innych artystów, prowadząc równocześnie własną wytwórnię płytową w wytworni GMARecords.
Nagrała, wyprodukowała i wydała do tej pory 19 płyt solowych, spośród których 11 we własnej firmie nagraniowej, w ponad 20 wzięła udział jako gość, a kolejne to remiksy z jej głosem. Współpracuje z muzykami, których dobrze zna i ceni. Wśród nich są: John Medeski, Michael i Randy Brecker, Jim Hall, Toots Thielemans, Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, Patricia Barber, Paul Wertico, John McLean, Kurt Rosenwinkel, Matt Ulery, Paulinho Garcia, Jarek Bester, Andrzej Jagodziński i wielu innych. Jazzowym wydarzeniem 1996 roku („Don’t let me go”) było nagranie przez nią wokalnych wersji utworów znanych dotąd jedynie w wersjach instrumentalnych (Ron Carter, Kenny Garrett, Mulgrew Miller, Makato Ozone i inni).
W roku 1998 jej płyta „Pastels” zrealizowana wspólnie z Bogdanem Hołownią uznana została przez National Public Radio za jedną z najlepszych jazzowych płyt roku.
Następny album „Fragile” znalazł się na prestiżowym TOP 20 JAZZ ALBUMS roku 2000. Wśród projektów zainspirowanych muzyką klasyczną, etniczną i latyno-amerykańską jej zainteresowania sięgają również do londyńskiej „underground music”, gdzie uznawana jest za zjawisko samo w sobie. Nagrania z jej udziałem dla London Peace Frog Records i Underground Evolution w roku 2000 były na pierwszych miejscach brytyjskich list radiowych. Dwukrotnie, w 1998 i 2002 roku występuje na jednym z największych festiwali jazzowych na świecie Chicago Jazz Festival, następnie na Chicago World Music Festiwal w 2001, 2002, 2004 roku, oraz Concord Jazz Festival w Japonii w 2002 roku (wspólnie z Michael i Randy Brecker) oraz w 2004 na Elite Jazz Festival (wraz z Jim Hall Trio).
Kolejna płyta „River”, wydana w 2002 roku, uznana została za jedno z największych wydarzeń muzycznych stawiając Grażynę w gronie 15-u najlepszych wokalistek jazzowych w Stanach (2002 Twirlie Nomination). Otrzymuje też prestiżową nominację dla najlepszej wokalistki 2002 roku w 22nd Annual Chicago MusicAwards. W 2003, 2004, 2005 , 2006 i 2016 pismo „Jazz Forum Magazine” w plebiscycie publiczności przyznaje jej tytuł najlepszej wokalistki jazzowej. Udział w Fujitsu Concord Jazz Festiwal 2002 przynosi TOP VOCAL AWARD a płyta „Homage” Three for Brazil nagrana dla japońskiej Pony Canyon Records zostaje umieszczona przez „Swing Journal” na liście TOP 20 JAZZ ALBUMS w Japonii.
Równolegle do kariery wokalnej realizuje również karierę niezależnego producenta między innymi współpracując przy dwóch ostatnich płytach Patrycji Barber dla wytwórni Blue Note. W 2016 roku założyła fundacje non for profit „Sounds and Notes” i w lutym 2017 roku zorganizowała 8-mio dniowy pierwszy festiwal w Chicago pt. „Chopin IN the City”.
Przez amerykańskich krytyków zgodnie uznana jest za jedną z najciekawszych postaci na światowej scenie jazzowej. Po ukończeniu studiów w Polsce i nagraniu swojej pierwszej płyty „Sunrise Sunset” w 1988 roku trafia do słynnej amerykańskiej uczelni Berklee College of Music w Bostonie. Dyplom ukończenia szkoły otrzymuje w 1992 roku z wyróżnieniem z rąk Philla Collinsa i Ala Jarreau.
Od 1994 roku mieszka w Chicago, gdzie koncertuje, nagrywa własne płyty, bierze udział w wielu jazzowych i undergroudowych projektach nagraniowych innych artystów, prowadząc równocześnie własną wytwórnię płytową w wytworni GMARecords.
Nagrała, wyprodukowała i wydała do tej pory 19 płyt solowych, spośród których 11 we własnej firmie nagraniowej, w ponad 20 wzięła udział jako gość, a kolejne to remiksy z jej głosem. Współpracuje z muzykami, których dobrze zna i ceni. Wśród nich są: John Medeski, Michael i Randy Brecker, Jim Hall, Toots Thielemans, Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, Patricia Barber, Paul Wertico, John McLean, Kurt Rosenwinkel, Matt Ulery, Paulinho Garcia, Jarek Bester, Andrzej Jagodziński i wielu innych. Jazzowym wydarzeniem 1996 roku („Don’t let me go”) było nagranie przez nią wokalnych wersji utworów znanych dotąd jedynie w wersjach instrumentalnych (Ron Carter, Kenny Garrett, Mulgrew Miller, Makato Ozone i inni).
W roku 1998 jej płyta „Pastels” zrealizowana wspólnie z Bogdanem Hołownią uznana została przez National Public Radio za jedną z najlepszych jazzowych płyt roku.
Następny album „Fragile” znalazł się na prestiżowym TOP 20 JAZZ ALBUMS roku 2000. Wśród projektów zainspirowanych muzyką klasyczną, etniczną i latyno-amerykańską jej zainteresowania sięgają również do londyńskiej „underground music”, gdzie uznawana jest za zjawisko samo w sobie. Nagrania z jej udziałem dla London Peace Frog Records i Underground Evolution w roku 2000 były na pierwszych miejscach brytyjskich list radiowych. Dwukrotnie, w 1998 i 2002 roku występuje na jednym z największych festiwali jazzowych na świecie Chicago Jazz Festival, następnie na Chicago World Music Festiwal w 2001, 2002, 2004 roku, oraz Concord Jazz Festival w Japonii w 2002 roku (wspólnie z Michael i Randy Brecker) oraz w 2004 na Elite Jazz Festival (wraz z Jim Hall Trio).
Kolejna płyta „River”, wydana w 2002 roku, uznana została za jedno z największych wydarzeń muzycznych stawiając Grażynę w gronie 15-u najlepszych wokalistek jazzowych w Stanach (2002 Twirlie Nomination). Otrzymuje też prestiżową nominację dla najlepszej wokalistki 2002 roku w 22nd Annual Chicago MusicAwards. W 2003, 2004, 2005 , 2006 i 2016 pismo „Jazz Forum Magazine” w plebiscycie publiczności przyznaje jej tytuł najlepszej wokalistki jazzowej. Udział w Fujitsu Concord Jazz Festiwal 2002 przynosi TOP VOCAL AWARD a płyta „Homage” Three for Brazil nagrana dla japońskiej Pony Canyon Records zostaje umieszczona przez „Swing Journal” na liście TOP 20 JAZZ ALBUMS w Japonii.
Równolegle do kariery wokalnej realizuje również karierę niezależnego producenta między innymi współpracując przy dwóch ostatnich płytach Patrycji Barber dla wytwórni Blue Note. W 2016 roku założyła fundacje non for profit „Sounds and Notes” i w lutym 2017 roku zorganizowała 8-mio dniowy pierwszy festiwal w Chicago pt. „Chopin IN the City”.
JAROSŁAW BESTER
Akordeonista i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, laureat wielu międzynarodowych oraz ogólnopolskich konkursów akordeonowych. Jest twórcą Bester Quartet (dawniej The Cracow Klezmer Band) jedynego w Polsce zespołu na stałe współpracującego z prestiżową nowojorską wytwórnią Tzadik Johna Zorna.
Jarosław Bester – łącząc w swej grze doświadczenia wyniesione z muzyki klasycznej z wieloma innymi stylami oraz zastosowaniu czytelnych form improwizacyjnych osiąga niezwykle energetyczną mieszankę, ukazującą niespotykane dotąd możliwości barwowe jak i techniczne akordeonu. Dzięki temu jest uznawany za jednego z najoryginalniejszych muzyków młodego pokolenia w Europie i w świecie.
W swoim dorobku poza płytami wydanymi w nowojorskim wydawnictwie Tzadik, oraz udziale w wielu innych produkcjach fonograficznych ma na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji w USA, Niemczech, Szwecji, Francji, Finlandii, a także w Polsce.
Koncertował w wielu prestiżowych salach i klubach muzycznych na całym świecie między innymi w: USA, Wielkiej Brytanii, Tajwanie, Szwecji, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Francji, Rosji, Ukrainie, Węgrzech, Belgii, Holandii, Czechach, Finlandii, Włoszech, Estonii, Kanadzie, Hiszpanii, Mołdawii, Bułgarii, Serbii, Słowacji, Białorusi.
Współpracował w wieloma wybitnymi muzykami z kręgu muzyki klasycznej, jak i szeroko rozumianej muzyki awangardowej, zajmując się nie tylko wykonawstwem, ale także aranżacją oraz kompozycją.
Spośród wielu nazwisk które można by wymienić są takie wybitności jak:
John Zorn, Tomasz Stańko, John McClean, Don Byron, Grażyna Auguścik, Kurt Rosenwinkel, Frank London, Ernie Adams, Jerzy Maksymiuk, Waldemar Malicki, Vadim Brodsky, Jorgos Skolias, Vitold Rek, Bronek Duży i wielu innych.
Jarosław Bester – łącząc w swej grze doświadczenia wyniesione z muzyki klasycznej z wieloma innymi stylami oraz zastosowaniu czytelnych form improwizacyjnych osiąga niezwykle energetyczną mieszankę, ukazującą niespotykane dotąd możliwości barwowe jak i techniczne akordeonu. Dzięki temu jest uznawany za jednego z najoryginalniejszych muzyków młodego pokolenia w Europie i w świecie.
W swoim dorobku poza płytami wydanymi w nowojorskim wydawnictwie Tzadik, oraz udziale w wielu innych produkcjach fonograficznych ma na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji w USA, Niemczech, Szwecji, Francji, Finlandii, a także w Polsce.
Koncertował w wielu prestiżowych salach i klubach muzycznych na całym świecie między innymi w: USA, Wielkiej Brytanii, Tajwanie, Szwecji, Szwajcarii, Austrii, Niemczech, Francji, Rosji, Ukrainie, Węgrzech, Belgii, Holandii, Czechach, Finlandii, Włoszech, Estonii, Kanadzie, Hiszpanii, Mołdawii, Bułgarii, Serbii, Słowacji, Białorusi.
Współpracował w wieloma wybitnymi muzykami z kręgu muzyki klasycznej, jak i szeroko rozumianej muzyki awangardowej, zajmując się nie tylko wykonawstwem, ale także aranżacją oraz kompozycją.
Spośród wielu nazwisk które można by wymienić są takie wybitności jak:
John Zorn, Tomasz Stańko, John McClean, Don Byron, Grażyna Auguścik, Kurt Rosenwinkel, Frank London, Ernie Adams, Jerzy Maksymiuk, Waldemar Malicki, Vadim Brodsky, Jorgos Skolias, Vitold Rek, Bronek Duży i wielu innych.
Patronat medialny
ZWROTY ZAKUPIONYCH BILETÓW
Środki pieniężne za bilety zakupione online zostaną zwrócone za pomocą systemu komputerowej obsługi bez podejmowania jakichkolwiek czynności ze strony widza. Bilety nabyte w kasie można zwracać w MCK SOKÓŁ w dni robocze w godzinach od 8:00 do 18:00.
Kalendarium wydarzeń
Folklor
Konkurs
Z kolędą u Pogórzan - 4. Regionalny Przegląd Grup Kolędniczych o DIAMENTOWĄ KOBYŁKĘ
10 listopada 2020 - 25 stycznia 2021
online