Bogactwo organowego brzmienia

Prof. Dariusz Bąkowski-Kois, krakowski instrumentalista i pedagog, wystąpił w trzecim koncercie XIX Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L’ARTE ORGANICA. W środę 23 czerwca 2021 w bazylice św. Małgorzaty był głównym bohaterem wieczoru zatytułowanego „Rozmaitość brzmień”.
Prof. Dariusz Bąkowski-Kois od wielu lat jest dobrym duchem naszego festiwalu. Razem z prof. Mirosławą Semeniuk-Podrazą sprawuje kierownictwo artystyczne nad naszym wydarzeniem. Przyjeżdża z Krakowa do Nowego Sącza na każdy koncert. Absolwent UJ (historia) i AM w klasie organów prof. Józefa Serafina, ukończył też wiele kursów mistrzowskich i studiów podyplomowych. Gościł z recitalami w licznych krajach Europy, obu Ameryk i Azji. Przez kilka lat był prorektorem krakowskiej uczelni muzycznej, także kierownikiem Katedry Organów. Przed dziesięciu laty wystąpił już  na L’ARTE ORGANICA, a towarzyszył mu wtedy trębacz Kenji Tamiya z Japonii. Laureat wielu konkursów.

W festiwalowym folderze red. Anna Woźniakowska przypomniała, że wielkim miłośnikiem muzyki organowej jest papież Benedykt XVI, który sam lubi grać, ale też pisze teksty na ten temat. Jeszcze jako kard. Joseph Ratzinger napisał: „organy odtwarzają wszystkie dźwięki stworzenia i swoim brzmieniem wyrażają wszelkie ludzkie uczucia – od radości po smutek, od uwielbienia po lament (…). Są w stanie dać odpowiednie brzmienie wszelkim sferom ludzkiego życia. Niezliczone możliwości organów przypominają nam w pewien sposób bezmiar i wspaniałość Boga”.

I ta właśnie wypowiedź stała się inspiracją i mottem dla środowego koncertu. Dariusz Bąkowski-Kois dobrał utwory kompozytorów z różnych epok, znanych, bardzo znanych i mniej popularnych. Pojawił się więc – jak zwykle – Jan Sebastian Bach, ale też jego syn Karol Filip Emanuel. Ponadto: Franciszek Liszt, Max Reger, Johann Pachelbel. Usłyszeliśmy także dzieła Jose de Torresa y Martineza Bravo, Vincente Rodrigueza i Sigfrida Karga-Elerta. Szczególnie pięknie zabrzmiały Wariacje i fuga God save the King Regera, z powracającym co jakiś czas motywem brytyjskiego hymnu narodowego.

Artysta zademonstrował rzeczywiście „niezliczone możliwości organów”,  udowodnił, że bogactwo brzmienia króla wszystkich instrumentów, dzięki talentowi i umiejętnościom organisty, jest nieograniczone…