Nowy Sącz małopolskim miastem murali

Koniec roku 2020 zaowocował powstaniem na terenie Nowego Sącza sześciu nowych murali. Wszystkie prace powstały w ramach zorganizowanego przez Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ Ulicznego Pleneru Artystycznego SIEW.

Uliczny Plener Artystyczny SIEW miał na celu ożywienie przestrzeni miasta oraz umożliwienie mieszkańcom codziennego obcowania ze sztuką, szczególnie w trudnych czasach pandemii.

Koordynatorem przedsięwzięcia był Mariusz Brodowski – znany lepiej jako Mgr Mors, a plener miał szansę na realizację dzięki współpracy Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ oraz Urzędu Miasta Nowego Sącza. Partnerami wydarzenia była firma Drip Shop oraz Ibis Styles hotel.

W minionym roku Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ obchodziło swój jubileusz – 45-lecie istnienia. By uczcić tą piękną rocznicę, znany polski artysty Mikołaj Rejs poproszony został o wykonanie, na ścianie bloku przy ul. Batalionów Chłopskich 4, muralu nawiązującego właśnie do tego jubileuszu.

Praca prezentuje ducha Ady Sari - śpiewaczki operowej i pedagoga śpiewu, będącej patronką jednego z największych i najstarszych festiwali organizowanych przez MCK SOKÓŁ - Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Sztuki Wokalnej. Prezentowane obok gniazdo jest nawiązaniem do szerokiej działalności kulturalnej Towarzystwa Gimnastycznego SOKÓŁ. To właśnie w obecnym budynku MCK SOKÓŁ Towarzystwo organizowało m.in. jedne z pierwszych w regionie koncertów, przedstawień teatralnych czy projekcji filmowych.
Jubileusz 110 lat kina w SOKOLE również stał się tematem jednego z murali. Autorem tej niesamowitej pracy, która zdobi ścianę bloku nr 16 przy ul. Broniewskiego, jest Jerzy Rojkowski „Imp2k”. Osią pomysłu jest sylwetka sokoła powstała z taśm filmowych, ikonicznych dla historii i lokalnego kina postaci, ewolucji budynku kina oraz współczesności opartej na osobistym wyborze autora.

Ma muralu zaprezentowane zostały postacie: Pola Negri jako Anna Sedlak (Hotel Imperial, 1927, reż. Mauritz Stiller), Eugeniusz Bodo jako Rzeźbiarz (Człowiek o błękitnej duszy, 1929, reż. Michał Machwic), Charlie Chaplin jako Włóczęga (kadr z filmu Brzdąc, 1921, reż. Charlie Chaplin), Zofia Rysiówna jako Berenika (spektakl Berenika Teatru Powszechnego z Warszawy, 1962, reż. Adam Hanuszkiewicz), Danuta Szaflarska jako Halina Tokarska (Zakazane piosenki, 1946, reż. Leonard Buczkowski) oraz kadry filmowe z takich obrazów jak: Władca Pierścieni, Park Jurajski, Wonder Woman, Dzień Niepodległości, Requiem dla snu, Seksmisja, Terminator 2: Dzień sądu, Harry Potter i Kamień Filozoficzny, Orzeł,  Matrix i Gwiezdne Wojny. W lewym dolnym rogu widoczny jest, „wyświetlający” całość, Franciszek Górski - długoletni kinooperator i kierownik sądeckiego kina.
Liczący już prawie 30 lat Międzynarodowy Festiwal Dziecięcych Zespołów Regionalnych ŚWIĘTO DZIECI GÓR stał się wspaniałą inspiracją kolejnego z murali. Praca ozdobiła ścianę budynku przy ul. Henryka Sienkiewicza 39, a jej autorem jest Jan Raspazjan.

Mural nawiązuje do nazw zespołów, które uczestniczyły w dotychczasowych kilkudziesięciu edycjach Festiwalu.
Również kładka nad rzeką Kamienicą dzięki Plenerowi zupełnie odmieniła swój wygląd. Pylony znajdujące się po obu stronach mostu zostały ozdobione muralami autorstwa Pawła Swanskiego.

Praca powstała w ramach realizowanego przez artystę cyklu murali „Gąszcz”. Jej głównym tematem jest cykl życia, który w swój specyficzny sposób zaczyna się i kończy w jednym naturalnym laboratorium, jakim jest otaczające nas środowisko naturalne. Z czasem cykl egzystencji zaczął przyjmować różne formy od klasycznych figuratywnych kompozycji do bardziej abstrakcyjnych wzorów. Koncepcję kolorystyczną muralu zawdzięczamy Weronice Wyrzykowskiej.
Natomiast mieszkańcy ul. 29 Listopada na ścianie bloku nr 18C mogą podziwiać mural Artka Lesera noszący tytuł „Wspólnota”.

Praca stwarza możliwość szerokiej interpretacji przez odbiorców, a jednocześnie jest łagodnie wpisany w otaczającą przestrzeń. Istotne jest, by mural - po obserwacji pobieżnej lub z dalszej odległości - sprawiał wrażenie kompozycji geometrycznej, abstrakcyjnej, która poprzez użytą paletę kolorystyczną i nowoczesny design delikatnie podkreśla piękno otoczenia. Dopiero po dokładniejszej i świadomej analizie ma być czytelny jego przekaz czyli ręce (oraz łapa) w różnych rodzajach uścisku i w odcieniach koloru skóry.
Ostatni z sześciu murali odnaleźć można na ścianie budynku przy ul. Królowej Jadwigi 4. „Mrówkojad”, bo właśnie taki tytuł nosi ta praca, został stworzony przez Karolinę Brodowską „Karo” oraz Mariusza Brodowskiego „Mgr Mors”.

„Mrówkojad” jest jedną z postaci stworzonych w ramach cyklu „Cudaki Karo”. Cudaki to wyimaginowane stwory, które mają wprowadzić widza w zupełnie inny, nierzeczywisty świat - krainę baśni i dziwnych stworzeń. Każdy Cudak ma swoją osobowość i imię, łączy w sobie cechy rzeczywistych zwierząt z fantastycznymi.

Reportaż

PARTNERZY WYDARZENIA