Miłość do końca świata...

Za nami drugi koncert XXVI Sądeckiego Festiwalu Muzycznego IUBILAEI CANTUS. Tym razem w roli głównej wystąpił Bester Quartet. Jarosław Bester, Dawid Lubowicz, Maciej Adamczak i Ryszard Pałka zaprezentowali program zatytułowany „Miłość do końca świata”. Oprawę wizualną przygotował Radosław Bułtowicz.

Przez ćwierć wieku 11 listopada, w rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości po latach zaborów, pracownicy Wojewódzkiego Ośrodka Kultury i Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ organizowali koncerty. Te - w ramach Festiwalu IUBILAEI CANTUS - zwykle nosiły tytuł „Viva Polonia!”. W bazylice św. Małgorzaty wielokrotnie występowały wszystkie sądeckie chóry, towarzyszyła im Orkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej. W budynku SOKOŁA gościliśmy m.in. Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej, która prezentowała dzieła wielkich polskich kompozytorów.

Szczególny wymiar miał wieczór w roku 2018. Z okazji setnej rocznicy odzyskania Niepodległości byliśmy świadkami widowiska z udziałem ponad dwustu wykonawców. Wzruszający spektakl wyreżyserował Jakub Marcin Bulzak (także autor scenariusza), który zaprosił do udziału znakomitych artystów, laureatów i uczestników Międzynarodowych Konkursów Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, a do tego związanych z naszym regionem: Sylwię Olszyńską, Jadwigę Postrożną, Tomasza Kuka, Pawła Trojaka i Macieja Gorczyczyńskiego. W głównych aktorskich rolach oklaskiwaliśmy Aleksandrę Chapko i Piotra Franasowicza. Zagrała sądecka orkiestra SINFONIA CARPATHIA pod batutą (oczywiście, sądeczanina) Macieja Kotarby. Na organach zaprezentował się piwniczanin Kacper Kulig. Wystąpiły zespoły: Chór SCHERZO z I LO w Nowym Sączu, Chór Parafialny im. Bł. Ks. Jerzego Popiełuszki z Marcinkowic, Chór Kameralny Bazyliki św. Małgorzaty w Nowym Sączu, Chór Sanktuarium Przemienienia Pańskiego VERAICON, Chór Gospel i Muzyki Rozrywkowej w Starym Sączu, Chór CANTORES CARVATIANI z Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów z Gorlic, tancerze Zespołu Pieśni i Tańca AGH KRAKUS im. Wiesława Białowąsa w Krakowie.

Przed rokiem, 11 listopada, mieliśmy piękny recital duetu organowego: Karolina Karkucińska i Maciej Wota, laureatów III nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Duetów Organowych PER ORGANO A QUATTRO MANI .

W br. liczyliśmy, że sala im. Lucjana Lipińskiego znowu wypełni się do ostatniego miejsca. Tak się jednak nie stało, pandemia pokrzyżowała nam szyki (nie tylko nam!). Ze Stanów Zjednoczonych specjalnie do Nowego Sącza miała przybyć wspaniała wokalistka jazzowa Grażyna Auguścik. Niestety, „została uziemiona” za oceanem, nie mogła przylecieć do Polski ze względu na ograniczenia w komunikacji samolotowej.

Podczas transmisji artystka z dalekiego kraju skierowała takie oto słowa: - „Witam Państwa bardzo serdecznie i pozdrawiam z Chicago. Nie udało mi się przyjechać do Polski, ale jestem sercem z Wami. Pozdrawiam Was w ten szczególny i ważny dzień, życząc zdrowia, spokoju, wiary, nadziei i pokoju. Aby nigdy nie zabrano nam wolności. Bardzo cieszyłam się na ten koncert i czekałam na spotkanie z Państwem. Myślę, że ten wieczór z zespołem Jarka Bestera będzie bardzo szczególny, że długo będziecie go Państwo pamiętać, będziecie go nosić w sercach. Jarka znam od ponad dwadzieścia lat, współpracujmy ze sobą w  bardzo wielu różnych formacjach i nasze koncerty są zawsze fantastyczne. Mam nadzieję, że ten wieczór również będzie należał do niezapomnianych. Życzę pięknego wieczoru. I mam nadzieję – do zobaczenia w przyszłości. Peace and love!”

Sytuację uratował więc Bester Quartet, który zgodnie z wcześniejszymi planami miał zagrać razem z solistką. I zagrał. Wspaniały akordeonista i kompozytor Jarosław Bester oraz jego koledzy pokazali, co potrafią. W ich wykonaniu usłyszeliśmy kolejno następujące utwory:

Hope – Jarosław Bester,                         
Schlojmele Lieber – Mordechaj Gebirtig / arr. Jarosław Bester,
Regalim – John Zorn / arr. Jarosław Bester,
Metamorphoses – Jarosław Bester,
God – Forsaken – Jarosław Bester,
The Magic Casket – Jarosław Bester,
Rigal – John Zorn / arr. Jarosław Bester,
Di Lalke – Mordechaj Gebirtig / arr. Jarosław Bester,
Dem weg zum Gluck (Droga do szczęścia) – Dawid Bajgelman / arr. Jarosław Bester.

Wirtuozowska muzyka popłynęła do widzów zgromadzonych w domach. Oczywiście, to nie to samo, co udział w koncercie na żywo w naszej sali, ale ten rok 2020 nauczył nas pokory, wyrozumiałości i szacunku dla sztuki prezentowanej także i za pośrednictwem internetu. W finale koncertu po raz kolejny na ekranie pojawiła się Grażyna Auguścik, która z towarzyszeniem muzyków zaśpiewała nastrojową kołysankę. Świetnym uzupełnieniem gry instrumentalistów i wokalu była oprawa wizualna (zdjęcia, grafiki, gra świateł) przygotowana przez Radosława Bułtowicza.

Dodajmy, że przed koncertem na chwilę wróciliśmy do historii. Na scenie SOKOŁA pojawił się Józef Piłsudski. Mieczysław Filipczyk, aktor Teatru Robotniczego, wygłosił jedno ze słynnych przemówień Marszałka. Gratulacje z okazji 102. rocznicy odzyskania Niepodległości przekazał marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski, życząc widzom miłego słuchania muzyki, zdrowia i wszelkiej pomyślności. W atmosferę Festiwalu IUBILAEI CANTUS wprowadził sądeczan dyrektor MCK SOKÓŁ Andrzej Zarych.

WARTO WIEDZIEĆ

W piątek, 13 listopada, godz. 18.00 - koncert pt. „Polskie drogi”. Wystąpi Kwartet Muzyków Filharmonii Krakowskiej ARCHI. Transmisja na żywo na naszej stronie internetowej.

Przypomnijmy, że jubileuszowe wydarzenia związane ze 110. rocznicą pierwszych prezentacji kinowych w SOKOLE zostały przeniesione na 11 grudnia, a koncert Atom String Quartet z okazji 10-lecia Galerii Współczesnej BWA SOKÓŁ jako oddziału MCK SOKÓŁ zaplanowaliśmy na 18 grudnia br. Wystawę pt. "Pola Negri. Legenda kina" można będzie oglądać od 30 listopada do 31 grudnia 2020 roku.

/Piotr Gryźlak/