Bachowska spuścizna...

Drugi koncert i drugi artysta z Belgii. Peter Van de Velde z Antwerpii wystąpił w kościele św. Kazimierza w wieczorze zatytułowanym „Bachowska spuścizna”. Było to kolejne wydarzenie XVIII Sądeckiego Festiwalu Muzyki Organowej L’ARTE ORGANICA.

- Max Reger, uważany za największego po Johannie Sebastianie Bachu niemieckiego kompozytora muzyki organowej, mawiał że Lipski Kantor „jest początkiem i końcem muzyki” – podkreśla prowadząca festiwalowe koncerty Anna Woźniakowska.

I właśnie od „Preludium i fugi e-moll” Bacha rozpoczął występ belgijski instrumentalista, a zakończył - „Chromatyczną fanazją i fugą”. W środku zaś usłyszeliśmy dzieła Maksa Regera („Toccata d-moll”, „Fuga D-dur” i ”Melodia B-dur”) oraz „Etiudę b-moll” Karola Szymanowskiego. Obaj ci kompozytorzy nie kryli, że byli pod wpływem Bacha i choć tworzyli w późniejszych od niego epokach, to przecież inspirowali się jego wielkim dorobkiem.

Środowy recital (26 czerwca 2019) zgromadził w kościele św. Kazimierza wielu melomanów. Jak zawsze serdecznie powitał ich miłośnik muzyki organowej ks. proboszcz Jan Siedlarz. Tradycyjnie z Krakowa przyjechał prof. dr hab. Dariusz Bąkowski-Kois, kierownik Katedry Organów krakowskiej Akademii Muzycznej, który od wielu lat nie opuszcza ani jednego koncertu. Kierownictwo artystyczne nad L’ARTE ORGANICA sprawuje prof. dr hab. Mirosława Semeniuk-Podraza.

Peter Van de Velde jest organistą w kilku belgijskich kościołach. Współpracuje z licznymi zespołami kameralnymi, orkiestrami i wokalistami. Występował w wielu krajach. Ma w dorobku liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne. Przypomnijmy, że 18 czerwca br. gościliśmy w bazylice św. Małgorzaty Edwarda de Geesta z Gandawy.